لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان روابط اقتصادی خود را با هند به تعلیق درآورد


اعتراض هواداران جمعیت اسلامی پاکستان به تصمیم اخیر هند در مورد کشمیر
اعتراض هواداران جمعیت اسلامی پاکستان به تصمیم اخیر هند در مورد کشمیر

پاکستان در اعتراض به تصمیم اخیر هند برای لغو اختیارات ویژه کشمیر، روابط اقتصادی خود را با هند به حالت تعلیق درآورده است.

این تصمیم در جریان یک نشست کمیته امنیت ملی پاکستان اتخاذ شده است. در این نشست که به ریاست عمران خان، صدراعظم پاکستان برگزار شد، سران اردو و مقامات ارشد حکومتی حضور داشته اند.

دولت پاکستان با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که علاوه بر قطع روابط اقتصادی، سایر جنبه‌های روابط خود را با هند نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این نشست، مقامات دولتی پاکستان هم‌چنین تصمیم گرفتند که از سازمان ملل متحد، به شمول شورای امنیت، خواستار اعمال فشار بر هند برای رسمی سازی دوباره اختیارات کشمیر شوند.

ماهده ۳۷۰ قانون اساسی هند، به جمو و کشیر، یگانه ایالت با اکثریت مسلمان این کشور، اختیارات ویژه داده بود. براساس این قانون، کشمیر حق داشت قوانین خود را وضع کند و بر سایر امور به استثنای امور خارجی، دفاعی و اطلاعاتی، آزادی کامل داشته باشد.

اما این ماده قانون اساسی هند، اخیرا طی یک فرمان رییس جمهور این کشور، فسخ شد.

لغو اختیارات ویژه جمو و کشمیر در قانون اساسی هند، اعتراض شدید احزاب مخالف در پارلمان این کشور و همچنین بسیاری از سیاستمداران کشمیر تحت کنترول هند را بر انگیخته و انتظار می رود این اقدام دهلی جدید موج تازه خشونت‌ها را در کشمیر زیر کنترول هند دامن بزند.

کشمیر، میان هند و پاکستان تقسیم شده است، اما هر دو کشور بر آن ادعای مالکیت دارند. هند و پاکستان تا حال دوبار بر سر کشمیر با هم جنگیده اند

XS
SM
MD
LG