لینک های دسترسی

Breaking News

پایان نشست مسکو؛ مذاکرات مستقیم امریکا و طالبان از سر گرفته شود


نمایندگان طالبان در مسکو (عکس از آرشیف)
نمایندگان طالبان در مسکو (عکس از آرشیف)

نمایندگان امریکا، چین، روسیه و پاکستان که نشست مشترکی در مورد افغانستان در مسکو برگزار کرده بودند، روی از سر گیری مذاکرات مستقیم میان امریکا و طالبان برای پایان دادن به جنگ در افغانستان تاکید کرده اند.

در پایان این نشست که روز جمعه (۲۵ اکتوبر – ۳ عقرب) در مسکو برگزار شد، اشتراک‌کنندگان اعلامیۀ مشترکی منتشر کرده و در آن نوشته اند که تنها راه تامین صلح در افغانستان گفتگو و مذاکره است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، نمایندگان چین، روسیه و پاکستان در این نشست از امریکا خواسته اند که به میز گفتگو با طالبان بازگشته و تفاهمنامۀ صلحی را با این گروه امضا کند که زمینه را برای آغاز گفتگوهای "بین‌الافغانی" فراهم کند.

دولت افغانستان در این نشست حضور نداشته است.

برگزاری نشست مسکو، در ادامۀ تلاش‌های تازۀ زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برگزار شد که اخیرا سفرهایی را به برخی کشورها از جمله بلجیم و روسیه آغاز کرده است.

گفته شده که آقای خلیلزاد در ادامۀ این سفرها از پاریس نیز دیدن خواهد کرد.

همزمان با این، انتظار می‌رود نشست دیگری در مورد چگونگی مصالحه در افغانستان، هفتۀ آینده در چین برگزار شود.

منابع گروه طالبان گفته اند که نمایندگان آن‌ها در این نشست که انتظار می‌رود به تاریخ ۲۹ و ۳۰ اکتوبر برگزار شود، حضور خواهند داشت.

حکومت افغانستان نیز از احتمال اشتراک در این نشست خبر داده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحه فیس بوک خود نوشته که قرار است فهرست اشتراک کنندگان در نشست چین "در یک فرصت مناسب" با حکومت چین در میان گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG