لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد از ترمپ به خاطر عفو نظامیان امریکایی متهم به جرایم جنگی


کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدام اخیر دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا برای عفو دو نظامی امریکایی متهم به جرایم جنگی و بازگرداندن رتبۀ نظامی متهم دیگر را اقدامی "نگران‌کننده" خوانده است.

روپرت کولوایل، سخنگوی این اداره روز سه شنبه ۱۹ نومبر (۲۸ عقرب) به خبرنگاران گفت که این اقدام می‌تواند پیام بدی را به سایر نظامیان در سراسر جهان برساند.

تصمیم هفتۀ گذشتۀ آقای ترمپ، در برگیرندۀ عفو سه نظامی امریکایی می‌شود که در جریان انجام ماموریت نظامی در افغانستان و عراق به ارتکاب جرایم جنگی، از جمله کشتن غیرنظامیان متهم شده بودند.

آقای ترمپ پس از عفو این نظامیان گفت که با آنان برخورد "منصفانه" صورت نگرفته بود.

آقای کولوایل اما می‌گوید که ناکامی در تحقیق و پیگیری اتهاماتی که علیه این نظامیان مطرح شده بود، خود نقض آشکار قوانین بین‌المللی بوده است.

او گفت که به ویژه تصمیم به توقف تحقیقات علیه متیو گلستین، نظامی امریکایی متهم به قتل یک غیرنظامی در افغانستان در سال ۲۰۱۰، "ناراحت‌کننده" است.

تصمیم به عفو این نظامیان، در روزهای گذشته نیز اعتراض‌هایی را در داخل امریکا به وجود آورده بود، از جمله اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا، که این اقدام را "سوءاستفاده" از قدرت و صلاحیت‌های ریاست جمهوری امریکا دانسته است.

XS
SM
MD
LG