لینک های دسترسی

Breaking News

بنیت بار دیگر خواستار رهایی افرادی شد که در بند طالبان به سر می‌برند


گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بار دیگر از بازداشت خودسرانۀ فعالان مدنی و دیگر شهروندان افغان توسط طالبان انتقاد کرده و خواستار رهایی آنان از زندان‌های این گروه شده است.

ریچارد بنیت ناوقت روز پنجشنبه ۲۰ اپریل (۳۱ حمل) با اشاره با رهایی حدود ۲۵۰۰ نفر از زندان‌های طالبان، گفته است که امیدوار است تمامی زندانیان از بند این گروه آزاد شوند تا آنان بتوانند، عید فطر را در کنار خانواده‌های خود جشن بگیرند.

اخیراً سترۀ محکمۀ حکومت طالبان اعلام کرد که آنان به مناسب فراه رسیدن عید فطر، دوهزار و ۴۶۰ نفر را مورد ''عفو ''قرار داده و از بند رها کردند. سترۀ محکمۀ طالبان همچنان گفته است که در مدت زندان ۴۷۱ محبوس دیگر به مناسب عید تخفیف داده اند.

حکومت طالبان در مورد این افراد که به چه اتهامی بازداشت شده و زندانی بودند معلومات بیشتر نداده است.

اخیراً فعالان مدنی گفتند که طالبان در نزدیک به ۲۰ ماه گذشته که بر افغانستان حاکم شده اند، صدها نفر به شمول فعالان حقوق زن، استادان دانشگاه و خبرنگارانی را بازداشت کرده اند که از کارکرد حکومت این گروه انتقاد می‌کردند.

گفته می‌شود که در حال حاضر، مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار، مطیع ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران و شماری دیگر از فعالان مدنی در بند طالبان قرار دارند و از سرنوشت آنان هیچ خبری نیست.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنان به توقیف مرتضی بهبودی و مطیع‌الله ویسا اشاره کرده و خواستار رهایی آنان از زندان طالبان شده است.

الکساندرا موستواجا، همسر مرتضی بهبودی که اکنون ساکن دنمارک است، در پیامی در تویتر بار دیگر از وضعیت و سلامتی همسرش در زندان طالبان ابراز نگرانی کرده است.

خانم اکساندرا افزوده: "امروز می‌توانست ‌یک روز شاد به عنوان عید باشد، اما متاسفانه همسرم، مرتضی بهبودی، هنوز در بند طالبان است. فردا روز تولد ۲۹ سالگی او است. او این روز را تنها و دور از عزیزانش سپری خواهد کرد."

هرچند نهادهای بین‌المللی حقوق بشری به شمول گزارشگر ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار رهایی فعالین جامعه مدنی از زندان طالبان شده اند، اما این گروه همچنان به بازداشت و زندانی کردن مخالفین خود ادامه داده است.

XS
SM
MD
LG