لینک های دسترسی

Breaking News

موسی شاهین پس از حدود سه ماه از زندان طالبان آزاد شد


موسی شاهین
موسی شاهین

بستگان موسی شاهین، آوازخوان محلی پنجشیر، می‌گویند که او پس از سه ماه از زندان طالبان رها شده و با خانواده‌اش پیوسته است.

عبدالوهاب عاصم، برادر این آوازخوان، روز دوشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) به صدای امریکا گفت که طالبان موسی شاهین را ناوقت یکشنبه به قید ضمانت از بند رها کرده و به خانواده‌اش تسلیم کرده اند.

افراد طالبان حدود سه ماه پیش، شاهین را از خانه‌اش در مربوطات حوزۀ ۱۷ امنیتی شهر کابل با خود بردند و این آوازخوان محلی در محابس طالبان در پنجشیر و کابل به سر می‌برد.

عاصم افزود: "در طول سه ماه که در زندان بودند به انواع و اقسام، شکنجه شده و هنوز هم آثار شکنجه در بدنش وجود دارد. طالبان در آخرین روزی که او را آزاد می‌کردند، برایش هشدار دادند که نباید در رسانه‌ها صحبت کرده و از امارت شکایت بکند."

اخیراً انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان از وضعیت صحی آقای شاهین در زندان طالبان ابراز نگرانی کرده و ضمن راه‌اندازی کمپاینی، از جامعه بین المللی، به ویژه شهروندان افغانستان، خواست که برای رهایی این آوازخوان محلی صدای شان را بلند کنند.

احمد سرمست، رییس این انستیتیوت که در حال حاضر در خارج از افغانستان فعالیت می‌کند، از کسانی که برای رهایی موسی شاهین صدا بلند کرده اند، قدردانی کرده است.

آقای سرمست در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: "این خبر خوش را به خانواده محترم شاهین، جامعه موسیقی و هنری کشور تبریک گفته و از همه عزیزان که برای آزادی شاهین عزیز دادخواهی و‌ صدا بلند کردند از صمیم قلب ابراز سپاس و امتنان دارم."

تا اکنون دلیل بازداشت این آوازخوان محلی توسط طالبان مشخص نشده و مقام‌های این گروه نیز در این مورد تبصرۀ نکرده اند.

پیش از این، فعالان مدنی گفته بودند که طالبان در نزدیک به ۲۰ ماه گذشته که بر افغانستان حاکم شده اند، صدها نفر به شمول فعالان حقوق زن، استادان دانشگاه و خبرنگارانی را بازداشت کرده اند که از کارکرد حکومت این گروه انتقاد می‌کردند.

این در حالی است که هفته گذشته، طالبان نرگس سادات، یک تن از اعضای رهبری "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان"، و ذکریا اصولی، استاد دانشگاه، را از بند رها کردند. نرگس سادات، یکی از فعالانی بود که در اعتراض به ممنوعیت طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان در تظاهرات شرکت کرده و آشکارا از این رویکرد طالبان انتقاد می‌کرد.

گفته می‌شود که در حال حاضر، مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار، مطیع ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران و شماری دیگر از فعالان مدنی در بند طالبان قرار دارند و از سرنوشت آنان هیچ خبری نیست.

هرچند نهادهای بین‌المللی حقوق بشری به شمول گزارشگر ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار رهایی فعالین جامعه مدنی از زندان طالبان شده اند، اما این گروه همچنان به بازداشت و زندانی کردن مخالفین خود ادامه داده است.

XS
SM
MD
LG