لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس اسلام‌آباد: تظاهرات خشونت‌بار ۲۵۰ میلیون روپیه خساره وارد کرده است


پولیس اسلام‌آباد از واردشدن زیان هنگفت مالی به تاسیسات حکومتی در نتیجۀ تظاهرات هواداران عمران خان، صدر اعظم پیشین آن کشور، خبر داده است.

پولیس اسلام‌آباد امروز دوشنبه ۱۵ می (۲۵ ثور)‌ با نشر اعلامیه‌ای در تویتر گفته است که معترضان ۱۲ وسیله نقلیه، ۳۴ موترسایکل و دفاتر پولیس را به آتش کشیدند.

پولیس گفته است: "اموال دولتی به ارزش ۲۵ میلیون روپیه در جریان اعتراضات خشونت‌آمیز آسیب دید. معترضان مسلح به پوسته‌های پولیس ترنول، سنگجانی و رمنا حمله کردند. ۱۱ پرسونل قوای سرحدی FC و ۷۱ افسر پولیس در اعتراضات خشونت‌آمیز زخمی شدند".

عمران خان سه‌شنبهٔ گذشته از محکمۀ عالی در اسلام‌آباد بازداشت شد.

بازداشت خان سبب بروز موجی از اعتراضات گسترده و خشونت‌بار هواداران وی در سرتاسر پاکستان شد. معترضان به تاسیسات نظامی حمله کردند، ساختمان تلویزیون دولتی و ‌بس‌ها را به آتش کشیدند، خانه یک مقام بلند‌پایهٔ اردو را ویران کردند و به دیگر اماکن عامه یورش بردند.

در جریان تظاهرات حدود ۲۰۰۰ نفر بازداشت شد و نیروهای اردو به چندین شهر در پاکستان اعزام شدند.

این در حالی است که پاکستان با بحران شدید اقتصادی مواجه است. تورم آن کشور به گونهٔ بی سابقه افزایش یافته و صندوق بین‌المللی پول نیز اعطای قرضه به این کشور را متوقف کرده است.

عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، روز شنبه ۱۳ می (۲۳ ثور) پس از آزادی مشروط، یورش به تاسیسات نظامی را رد و انجام چنین اقداماتی از سوی هواداران حزب تحریک انصاف را در جریان تظاهرات تکذیب کرد. او خواستار تحقیقات مستقل در مورد خشونت‌ها شد.

اما عمران خان در یک پیام ویدیویی خطاب به حامیان خود گفت: "استقلال به راحتی به دست نمی‌آید، باید آن را بگیرید و باید جان‌فشانی کنید."

در این حال، شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، نیز به مقامات دستور داده است تا تمام افرادی را که در خشونت‌هایی که پس از بازداشت عمران خان دست داشتند، شناسایی و بازداشت کنند.

شریف در بیانیه‌ای گفت که به مقامات ۷۲ ساعت مهلت داده است تا تمام کسانی را که در آتش زدن، غارت و تخریب ساختمان‌های خصوصی و دولتی دست داشته یا به آنها کمک کرده اند، بازداشت کنند.

صدر اعظم پاکستان،‌ کشاندن این افراد به عدالت را آزمونی برای حکومت دانست و گفت که پرونده این افراد در محاکم ضد تروریزم بررسی می‌شود.

جنرال عاصم منیر، لوی درستیز پاکستان نیز گفت که با خرابکاران برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

واکنش تازۀ خلیلزاد به وضعیت پاکستان

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان که به طور مداوم دیدگاه‌های خود را در مورد آخرین تحولات سیاسی پاکستان بیان می‌کند، روز دوشنبه ۱۵ می (۲۵ ثور) نیز در صفحۀ تویترش بار دیگر برای حل بحران سیاسی پاکستان بر لزوم برکناری جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی آن کشور تاکید کرده است.

او گفته است که استعفای جنرال عاصم منیر و اعلام تاریخ انتخابات، وضعیت این کشور را به سمت و سوی درستی سوق خواهد داد.

به گفتۀ خلیلزاد بر اساس برخی شایعات منتشر شده، حکومت پاکستان می‌خواهد بشرا بیگم، همسر عمران خان را بازداشت کند و بدین ترتیب "قانون مبهم فتنه" را برای بازداشت عمران خان و نگه داشتن وی در زندان را به اجرا درآورد.

نماینده پیشین ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، گفته است که اگر قرار باشد چنین کاری انجام شود، بدون شک یک اقدام بسیار سهل‌انگارانه خواهد بود.

او نوشته است: "من همچنان از مردم پاکستان می‌خواهم که در فعالیت‌های قاطع، صریح اما بدون خشونت دخیل شوند."

حسین حقانی سفیر سابق پاکستان در واشنگتن، یک روز قبل خلیلزاد را به عنوان یک ساکن غیر پاکستانی به دخالت در امور این کشور متهم کرد.

XS
SM
MD
LG