لینک های دسترسی

Breaking News

نشست مسکو؛ روسیه و طالبان خواستار خروج قوای خارجی از افغانستان شدند


سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه در نشستی به مناسبت صدمین سالروز روابط دپلوماتیک افغانستان-روسیه که امروز (۲۸ می) در مسکو برگزار شد گفت کشورش مطمین است که توسل به نیروی نظامی نمی‌تواند راه حل جنگ در افغانستان باشد.

آقای لاوروف گفت:"ما از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان حمایت می‌کنیم و از تمام جوانب در افغانستان می‌خواهیم تا مذاکرات در این رابطه را آغاز کنند که در آن نیروی سیاسی و مدنی به گونه گسترده نمایندگی داشته باشد."

در این نشست نمایندگان طالبان خروج نیروهای بین المللی را پیش شرطی برای تامین صلح، عنوان کردند.

ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر طالبان در قطر که هیات طالبان را رهبری می‌کرد گفت:" امارات اسلامی خواهان صلح است اما گام نخست حذف موانع صلح و ختم اشغال افغانستان است."

طالبان همواره قوای خارجی مستقر در افغانستان را "نیروی اشغالگر" خطاب می‌کنند.

در این نشست نمایندگان حکومت افغانستان و سیاستمداران افغانستان نیز اشتراک کرده بودند.

لطیف بهاند، سفیر افغانستان در روسیه که به نمایندگی از حکومت در این نشست اشتراک کرده است، فقط از نقش فعال روسیه در همایش‌های بین المللی مربوط به افغانستان قدردانی کرد.

اما صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز سه شنبه (۲۸ می) در کابل به صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان امیدوار است تا روسیه به تعهد خویش مبنی بر متقاعد کردن طالبان به "مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان" عمل کند.

در نشست مسکو، محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان گفت که در روند مذاکرات صلح، هیچ طرفی "تسلیم نخواهد شد" به همین دلیل آنان میکانیزم عادلانۀ را برای این مذاکرات، مدنظر دارند. او گفت که "صاحبان اصلی ما استیم" و به گفتۀ وی تصمیم نهایی را باید افغان‌ها بگیرند.

عطا محمد نور رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی و محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، در این نشست از طالبان و حکومت افغانستان خواستند که با فرا رسیدن عید سعید فطر، آتش بس کنند و گام‌های عملی را در راستای تامین صلح بردارند.

قرار است فردا، نمایندگان طالبان با برخی از شخصیت های سیاسی افغان طی نشستی در مسکو پیرامون چگونگی وضعیت افغانستان بحث کنند.

XS
SM
MD
LG