لینک های دسترسی

Breaking News

موسسات ماین پاکی در افغانستان در ساحات جنگی فعالیت دارند


موسسات ماین پاکی در افغانستان، در این اواخر به دلیل افزایش جنگ‌ها، کارهای معمول و پلان‌شدۀ خود را رها کرده و به ارایه خدمات عاجل ماین‌روبی و تطهیر ساحات، مملو از ماین و مواد انفجارناشده در مناطق جنگی مشغول اند.

شهاب حکیمی، رییس مؤسسه ماین پاکی «ام دی سی» در گفتگو با بخش دری صدای امریکا گفت که در این روزها در ۱۴ ولایت افغانستان که جنگ جریان دارد، تیم‌های عاجل ماین پاکی حضور دارند.

به گفتۀ آقای حکیمی، این تیم‌ها با خاموش‌شدن آتش جنگ، ساحات مسکونی مردم و محلات عام‌المنفعه را از وجود ماین‌های تعبیه شده و مواد انفجارناشده پاک‌سازی می کنند تا مردم بتوانند با اطمینان خاطر به محلات شان، برگردند و به زنده گی عادی خود ادامه بدهند.

آقای حکیمی می گوید "پروگرام‌های عاجل شروع شده، دونرهای مختلف فعلا از طریق «اوچا» و دولت‌های جاپان و ایالت متحده برای پروگرام‌های ایمرجنسی برنامه‌ها را به شکل متواتر، طرح می‌کنند به مناطق مختلف که جنگ جریان دارد و موسسات ماین پاکی به مناطق می‌روند و ساحات را پاک می‌کنند. همین لحظه که من با شما صحبت می‌کنم، موسسه ماین پاکی «ام دی سی» و موسسات دیگر در ۱۴ ولایت که جنگ جریان دارد تیم‌های عاجل را روان کردیم".

به گفتۀ آقای حکیمی، اکنون ساختن ماین تقریباً عادی شده و به جای واردشدن از خارج در داخل از مواد کیمیاوی و مواد منفجر ناشده چون مرمی‌های توپ، هاوان، راکت‌های مختلف ساخته می‌شود و در جاده‌های روستایی و مناطق جنگی جاسازی می‌گردند.

رییس مؤسسه ماین پاکی «ام دی سی» در مورد هزینه‌های برنامه‌های عاجل ماین‌روبی گفت "فعلا پروژه‌ها را یونوچا طرح کرده برای ولایت‌ها و در حدود ۵ میلیون دالر امریکایی تخصیص داده است".

در کنار مؤسسات ماین‌روبی، تیم‌های انجنیری نیروهای امنیتی افغان نیز در ساحاتی که عملیات را به پیش می‌برند، ماین‌های تعبیه‌شده را پاکسازی می‌کنند.

تیم های مجهز ماین پاکی

جنرال محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا، صدای امریکا گفت که نسبت به گذشته این تیم‌ها مجهزتر و گسترده‌تر شده اند.

آقای رادمنش افزود "مسایل انجینری در اردوی ملی از اهمیت خاص برخوردار است. ما یک لوای انجینری داریم. در تمام اردوی ملی در سطح کندک و لوا و خود قل اردو ما جزوتام های انجینری داریم که هم دارای روبات های مختلف می باشد و وسایل و تجهیزات مختلف دارند که می توانند ماین را به شکل مصون اش کشف و ازبین ببرند".

موسسات ماین پاکی در افغانستان از سال ۱۹۸۹ میلادی از دوران جنگ سرد فعالیت دارند و اکنون ۵ موسسه و نهاد ملی ماین روبی و دو موسسه بین المللی در هماهنگی با سازمان ملل متحد در افغانستان فعالیت دارند.

این موسسات تعهد دارند تا تمام ساحات مملو از ماین در افغانستان را پاک سازی نمایند. اما به دلیل کمبود بودجه و فراهم‌ نشدن وجوه مالی از سوی موسسات تمویل کننده هنوز نتوانستند اهداف تعیین شده را تکمیل کنند.

بر اساس معلومات آقای حکیمی، موسسات ماین پاکی درافغانستان تاحال بیشتر از ۸۰ درصد اهداف تعیین شده را تکمیل کرده اند اما هنوز ۲۰ فیصد ساحات مملو از ماین درافغانستان که ۶۰۰ کیلومتر مربع ساحه را احتوا می‌کند، از ماین‌های تعبیه شده و مواد انفجارناشده پاک سازی نشده اند که عمدتا چراگاه‌ها می‌باشد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG