لینک های دسترسی

Breaking News

اقتصاد افغانستان در سال گذشته ۳.۶ درصد رشد داشت


مقام‌های افغان می‌گویند که وضعیت اقتصادی این کشور رو به بهبود است.
مقام‌های افغان می‌گویند که وضعیت اقتصادی این کشور رو به بهبود است.

مقام‌های افغانستان با نشر برخی شاخص‌های اقتصادی می‌گویند که وضعیت اقتصادی این کشور رو به بهبود است.

ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان، روز سه شنبه، برخی ارقام را در رابطه به رشد اقتصادی، عاید سرانه ملی، صادرات، واردات، تولیدات و میزان رشد نفوس را به نشر رساند.

انجنیر شیراحمد جامی‌زاده، سرپرست ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان گفت که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی رشد اقتصادی افغانستان (۱.۸-) درصد بود؛ اما در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی، رشد اقتصادی این کشور ۳.۶ درصد افزایش یافت.

سرپرست ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان اعلام کرد که عاید سرانه ملی افغانستان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، هر نفر ۶۹۶ دالر تخمین شده است؛ که این رقم در یک سال پیشتر از آن ۶۸۸ دالر بوده است.

بر اساس ارقام اخیر این اداره، افغانستان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، با بیش از یک میلیارد دالر کاهش، ۵.۶ میلیارد دالر واردات داشته است؛ در حالی که این رقم در یک سال پیشتر از آن، ۷.۷ میلیارد دالر بود.

این کشور در سال گذشته خورشیدی، ۵۹۶ میلیون دالر کالاهای تجارتی را به سایر کشورها صادر کرده است، که در مقایسه با سال 1394 خورشیدی – که رقم صادرات در آن سال ۵۷۱ میلیون دالر بوده است – صادرات افغانستان ۴.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مجموع ارزش تولیدات افغانستان در سال گذشته خورشیدی، ۲۰.۳ میلیارد دالر را نشان می‌دهد؛ اما این رقم در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، ۱۹.۶ میلیارد دالر بود. مقایسۀ هر دو سال نشان می‌دهد که تولیدات افغانستان در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی، ۳.۱ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، سید علی‌آقا هاشمی، سرپرست ریاست پلان و پالیسی ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان گفت، به صورت متوسط رشد نفوس در سراسر افغانستان، ۲.۰۳ درصد محاسبه شده و مجموع نفوس این کشور به ۲۹.۷ میلیون تن محاسبه شده است.

آقای وحید گفت "برای شهر کابل ۳.۷۶ درصد، شهرهای بزرگ (هرات، کندهار، جلال‌آباد، کندز و مزارشریف)، ۳.۰۴ درصد، برای سایر شهرها ۲.۳۴ فیصد و مناطق روستایی ۱.۶۷ درصد میزان رشد سالانه برآورد شده است".

بر بنیاد یافته‌های ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان، رشد نفوس در شهرهای بزرگ، متوسط و دهات افغانستان متفاوت است و به همین دلیل در این مناطق رشد نفوس جداگانه سنجش شده است.

گفته می‌شود که ارقام مردان نسبت به زنان در افغانستان بیشتر است.

XS
SM
MD
LG