لینک های دسترسی

Breaking News

روز ملی خبرنگار در افغانستان؛ دو خبرنگار صدای امریکا تقدیر شدند


ذبیح‌الله غازی (راست) و خلیل نورزایی
ذبیح‌الله غازی (راست) و خلیل نورزایی

مرکز خبرنگاران افغانستان به مناسبت روز ملی خبرنگار در این کشور، ده خبرنگار برتر را تقدیر کرد که خلیل نورزایی، خبرنگار محلی صدای امریکا در هرات و ذبیح الله غازی، در ولایتننگرهار نیز شامل آنان اند.

خبرنگاران از هفتاد رسانه در بخش‌های مختلف گزارش‌های شان را نامزد کرده بودند که ده گزارش از سوی هیات داوری مرکز خبرنگاران افغانستان به صفت گزارش برتر شناخته شد.

گزارش خلیل نورزایی، در مورد زهرا گل پوپل، یک افسر زن در ولایت هرات که از سوی مرکز آموزش نظامی شهر چنای هند لقب نشان‌زن برتر را گرفته بود، مستحق جایزه شناخته شد.

آقایی نورزایی در این گزارش که چند ماه پیش نشر شد، توانمندی افسران زن را در صفوف قوای امنیتی و دفاعی افغانستان برجسته کرده بود.

ذبیح الله غازی نیز در مورد نعمت‌الله، یک سرباز اردوی ملی افغانستان گزارش داده بود که جسدی به خانوادۀ وی تحویل داده شده بود که گویا فرزند آنان کشته شده است.

با آنکه خانوادۀ نعمت‌الله مراسم خاکسپاری و فاتحۀ این سرباز را انجام داده بودند، درست نه ماه بعد در عملیات قوای افغان بر یک زندان طالبان در ولایت غزنی شماری از سربازان افغان از قید رها می‌شوند که نعمت الله نیز در میان آنان می‌باشد.

هویت سرباز افغان که به نام نعمت‌الله دفن شد، تا کنون مشخص نشده است.

آقای نورزایی گفت که کار خبرنگاری با دشواری‌های زیادی همراه است و در کنار ناامنی و عدم دسترسی به اطلاعات، عدم رسیدگی شماری از رسانه‌ها به خبرنگاران شان از چالش‌های جدی است.

ذبیح‌الله غازی نیز عدم دسترسی خبرنگاران را به اطلاعات از مشکلات عمدۀ فرا راه خبرنگاران و رسانه‌ها می‌پندارد که به گفتۀ وی مسوولیت اطلاع رسانی را دشوار می‌کند.

خلیل نورزایی از ده سال به این‌سو و ذبیح الله غازی از نزدیک به هفت سال به این‌سو با صدای امریکا کار می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، در سال روان خشونت علیه خبرنگاران نسبت به یک سال پیش، ۲۱ درصد افزایش یافته است.

احمد جاوید قریشی، رییس اجرایی این مرکز روز سه شنبه ۱۷ مارچ (۲۷ حوت) گفت که در جریان ۱۲ ماه گذشته، ۱۱۶ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای شامل پنج کشته، ۲۲ زخمی، ۲۸ مورد تهدید، ۳۲ مورد توهین و تحقیر، هشت مورد بازداشت، شش مورد لت و کوب، چهار مورد اقدام مسلحانه علیه خبرنگاران و رسانه‌ها ثبت شده است.

بر بنیاد این گزارش، مسوول ۵۳ مورد خشونت‌ علیه خبرنگاران مسوولان حکومت به شمول نظامی و ملکی است. گزارش ۳۳ مورد خشونت علیه خبرنگاران را به طالبان، ‍۱۹ مورد را به افراد ناشناس، نه مورد را به زورمندان و دو مورد دیگر را به داعش نسبت داده است.

آقای قریشی گفت که در تلفات خبرنگاران در سال روان کاهش رونما شده است. او گفت که در جریان سال روان خورشیدی پنج خبرنگار در افغانستان کشته شده است، حالانکه سال پیشتر از آن ۲۰ خبرنگار در افغانستان کشته شده بودند.

XS
SM
MD
LG