لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان: به هیچ صورت نمی‌گذاریم جنگ افغانستان خصوصی شود


شورای امنیت ملی افغانستان، در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر خصوصی سازی جنگ در این کشور واکنش نشان داده و گفته است که در هیچ شرایطی دولت و شهروندان افغان اجازه نمی‌دهند که مبارزه با تروریزم، خصوصی و به یک تجارت سودآور تبدیل شود.

این شورا، در اعلامیه‌ای به روز پنجشنبه (۱۲ میزان) گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، در دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و حفاظت از حقوق اساسی و ارزش‌های اسلامی افغان‌ها قربانی داده و مبارزه می‌کند.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است: "در این اواخر بحث‌های خصوصی‌سازی جنگ افغانستان، با هدف افزودن عناصر خارجی و غیرمسؤول در جنگ افغانستان، صورت گرفته است. دیدگاه خصوصی‌سازی جنگ افغانستان، اصلی را که افغان‌ها خود تعیین‌کننده آینده خود می‌باشند، نقض می‌کند".

این شورا در اعلامیه‌اش تأکید کرده است که دولت افغانستان، هیچ‌گاهی از چنین بحث‌های مخرب و متضاد چشم‌پوشی نمی‌کند؛ بلکه به حیث یک کشور مستقل، همۀ گزینه‌های حقوقی را در برابر کسانی که در پی خصوصی‌سازی جنگ افغانستان اند؛ ارزیابی و بررسی می‌کند.

اعلامیه گفته است: "مبارزه با تروریزم به رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و با حمایت متحدان بین‌المللی ما ادامه داشته و خواهد داشت. دولت و مردم افغانستان تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد که مبارزه علیه تروریزم خصوصی و به یک تجارت سودآور مبدل گردد".

از دید شورای امنیت ملی افغانستان، حفاظت از ارزش‌های اسلامی و ملی افغان‌ها، "مقدم‌ترين و مقدس‌ترين" وظيفه و مسؤولیت دولت این کشور است و "این مسؤولیت مقدس نمی‌تواند به تجارت سپرده شود. ما اجازه نمی‌دهیم که ارزش‌های مبارزۀ ما به خاطر سود جویی، تحقیر گردد".

این شورا بار دیگر تأکید کرده است که افغانستان در راستای مبارزه با دهشت‌افگنی به تعهداتش پابند است.

قبل از این واکنش شورای امنیت ملی افغانستان، رئیس جمهور غنی نیز در اوایل این هفته در سومین نشست ملی شاروالان گفت که به نظامیان اجیر خارجی، مسؤولیت جنگ افغانستان را نمی‌سپارد.

او تأکید کرد: "جنگ کنونی بر ضد وحدت ملی و مذهبی و تمام ارزش‌های دینی ما جریان دارد؛ اما باید دانست مردم این خاک چه کاری می‌توانند، هیچ اجیر خارجی نمی‌تواند و به هیج اجیر خارجی در این خاک اجازۀ فعالیت داده نخواهد شد".

این بحث‌ها پس از آن در رسانه‌های محلی افغانستان دوباره بالا گرفت که ایریک پرنس، رئیس شرکت خصوصی امریکایی بلک واتر، هفتۀ گذشته در گفتگوی اختصاصی با طلوع نیوز، برای ختم جنگ در افغانستان به خصوصی‌سازی آن تأکید کرد.

شرکت بلک واتر، با حمایت نیروهای امریکایی در جنگ افغانستان و عراق، پیش از این نیز شرکت کرده است.

مشرانو جرگۀ افغانستان نیز در اوایل این هفته، با سپردن جنگ افغانستان به شرکت‌های خصوصی خارجی، شدیداً مخالفت نشان داد.

XS
SM
MD
LG