لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: رسانه‌های افغانستان از جوانب مختلف تهدید می‌شوند


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در مراسم یک سالگی تأسیس کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت سخنرانی کرد
معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در مراسم یک سالگی تأسیس کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت سخنرانی کرد

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در مراسم یک سالگی تأسیس کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت گفت که با وجود پیشرفت‌ها، رسانه‌های از جوانب مختلف تهدید و مجبور به خودسانسوری و تحدید می‌شوند.

آقای دانش گفت، آزادی بیان و رسانه‌ها در یک‌ونیم دهۀ گذشته، طرفداران، مخالفان و خطراتی را به همراه داشته است.

او با بیان این که هنوز هم سایۀ گستردۀ تاریک‌اندیشی و افراطی‌گری بر رسانه‌ها وجود دارد، افزود "موانع ساختاری هم از جمله محدودیت‌هایی است که به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه و به صورت خودسامان، جلو بروز عقیده و آزادی بیان را می‌گیرند و گاهی باعث خودسانسوری در رسانه‌ها می‌شود".

به گفتۀ معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، ساختار مناسبات و تعاملات اجتماعی و سیاسی این کشور طوری است که هرکسی به خود اجازه می‌دهد تا آزادی بیان را "مخدوش" سازد.

آقای دانش، گروه‌های افراطی مسلح و غیرمسلح، افراد مسلح غیرمسؤول و زورمندان محلی را نیز بخشی دیگری از عوامل تحمیل خشونت بر رسانه‌ها خواند.

در این نشست، محمدفرید حمیدی، لوی سارنوال افغانستان به خبرنگاران اطمینان داد، کسانی که برضد خبرنگاران خشونت می‌کنند، از چنگ قانون نمی‌توانند فرار کنند.

آقای حمیدی افزود "هیچ مورد خشونت از این به بعد فراموش نمی‌شود، هر مورد خشونت علیه خبرنگار و علیه حقوق و حریم خبرنگاران و ژورنالیستان افغانستان پاسخ قانونی دریافت می‌کند".

فهیم دشتی، به نمایندگی از فدراسیون خبرنگاران افغانستان، خواستار تمام قوانین مربوط به رسانه‌ها شد و گفت، در آن قوانین تمام رسانه‌ها دارای امتیازات و پرداخت مالیات مشابه مکلف شده اند.

کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت در حالی یک ساله می‌شود که بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، افغانستان در جملۀ چهار کشور خطرناک برای خبرنگاران پنداشته شده است.

بر بنیاد این گزارش که هفتۀ گذشته نشر شد، در سال روان میلادی، دو خبرنگار و هفت کارمند رسانه‌یی در چهار حملۀ تروریستی کشته شده اند.

با وجود این مشکلات، حکومت افغانستان، توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات و مقررۀ طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی را از حمایت‌های قانونی حکومت از رسانه‌ها عنوان می‌کند.

همچنان به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر حقوقی، مقرره چارچوب حقوق و امتیازات کارمندان رسانه‌ها و مصؤونیت شغلی آنان را تدوین کرده که به گفتۀ آقای دانش، به زودی در نشست کابینه تصویب خواهد شد.

در حال حاضر، بر اساس آمار وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، ۳۶۶ شبکه رادیویی، ۲۰۳ شبکه تلویزیونی، ۷۲ روزنامه، ۳۵۴ هفته نامه، ۳۴۴ مجله و ۷۳ آژانس خبری در این کشور جواز فعالیت گرفته اند.

XS
SM
MD
LG