لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله به خبرنگاران: ترک سنگر و تغییر موقف جواب "جنایت" نیست


عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان، روز چهارشنبه، با قدردانی از قربانی رسانه‌ها برای تأمین حقوق شهروندان افغان، با اشاره به حملۀ اخیر بر خبرنگاران گفت که پاسخ این "جنایت" ترک سنگر و تغییر موقف نیست.

حکومت افغانستان، سوم می، روز جهانی مطبوعات را در حالی تجلیل کرد که تنها در یک ماه اخیر، ۹ خبرنگار در حملۀ شش درک کابل و دو خبرنگار در خوست و کندهار هدف قرار گرفته و جان باخته اند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان که در این مراسم صحبت می‌کرد، پذیرفت که در تأمین مصؤونیت شهروندان افغان تمام نهادهای مسؤول حکومتی به شمول ارگ و سپیدار، ملامت اند.

اما او خطاب به خبرنگاران افغان گفت "ترک‌کردن سنگر و تغییر موقف جواب جنایت نیست و این را شما پیش از اینکه ما درباره‌اش صحبت کنیم، خوب‌تر درک کردید و رفتید در آنجا (محل حمله شش‌درک) زن و مرد، خواهر و برادر، ایستاد شدید. از یک طرف یاد قربانیان را کردید و از طرف دیگر ما را بیشتر متوجه مسؤولیت‌ها ما ساختید، متوجه کمی و کاستی‌ها ساختید".

رئیس اجرائیه افغانستان در حالی اعتراف به ملامتی می‌کند که شام روز گذشته، شورای امنیت ملی و کمیتۀ مشترک خبرنگاران و رسانه‌ها، نشستی اضطراری را در پیوند به حملۀ اخیر بر خبرنگاران دایر کردند.

صدیق‌الله توحیدی، معاون کمیته مصؤونیت خبرنگاران افغانستان، گفت که در این نشست، در مورد کمک دوامدار به خانواده‌های خبرنگارانی که در رویداد کابل کشته و زخمی شدند و همچنان مصؤونیت رسانه‌ها خواست‌هایی را مطرح و عملکرد دولت در خصوص تأمین امنیت شهروندان انتقاد کرده اند.

آقای توحیدی، افزود "ما انتظار اقدامات ملموس در این زمینه استیم، اقدامات سریع و ملموس، تا خبرنگاران و گزارشگران بدانند که حکومت به ایشان توجه دارد؛ نه اینکه حضور شان را دستاورد تلقی کنند در مجامع جهانی؛ اما توجهی به حال شان نداشته باشند".

او همچنان تأکید کرد که آزادی بیان به عنوان یک اصل در افغانستان نهادینه شده است و با جان‌باختن چند خبرنگار این روند متوقف نمی‌شود؛ چون افراد دیگری برای امر اطلاع‌رسانی جای رفتگان را پر خواهند ساخت و گروه‌های تروریستی به اهداف شان نمی‌رسند.

رسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در این مراسم گفت که حکومت مکلف است تا زمینۀ تطبیق آزادی بیان را فراهم سازد و از رسانه‌ها در این خصوص، حمایت کند.

آقای باوری، قانون رسانه‌های همگانی را در بخش حاکمیت قانون، عنصری مهم خواند و تأکید کرد که بدون همکاری رسانه‌ها، قانون تطبیق نمی‌گردد.

XS
SM
MD
LG