لینک های دسترسی

Breaking News

جلال‌الدین حقانی درگذشت


طالبان به روز سه شنبه مرگ حقانی را تأیید کردند
طالبان به روز سه شنبه مرگ حقانی را تأیید کردند

جلال‌الدین حقانی، رهبر گروه حقانی و عضو شورای رهبری طالبان پس از بیماری طولانی‌مدت، درگذشت.

طالبان سه شنبه (۱۳ سنبله) با ارسال خبرنامه‌ای به رسانه ها در گذشت این فرمانده پیشین جهادی را تایید کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که از مرگ جلال‌الدین حقانی، به روز دوشنبه خبر شده اند و ادعا کرده است که او در داخل افغانستان به خاک سپرده شده است.

پیش از این در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز گزارش‌هایی مبنی بر مرگ مولوی حقانی، نشر شده بود؛ اما اعضای خانوادۀ وی، این خبر را رد کرده بودند.

جلال‌الدین حقانی، در زمان حکومت محمد داوود خان، رئیس جمهور پیشین افغانستان، به پاکستان رفت و در آنجا با گروه‌های مجاهدین پیشین یکجا شد که برای سرنگونی حکومت داوودخان، تلاش‌های شان را آغاز کرده بودند.

پس از آن، مولوی حقانی، در صفوف تنظیم مولوی محمدیونس خالص، رهبر پیشین مجاهدین، مبارزات مسلحانه را برضد حزب دموکراتیک خلق افغانستان؛ رژیم طرفدار روسیه، آغاز کرد.

مولوی حقانی، در اواخر حکومت داکتر نجیب، در تصرف ولایت خوست از نیروهای دولتی توسط مجاهدین وقت، نقشی مهم داشت.

او یکی از افراد کلیدی در ایجاد شورای سرتاسری فرماندهان جهادی بود که در آن شورا احمدشاه مسعود و عبدالحق هم عضویت داشتند.

همچنان مولوی حقانی، پس از سقوط حکومت داکتر نجیب، هنگام جنگ‌های داخلی میان گروه‌های مجاهدین وقت، شورایی را زیر نام "مصلحین" ایجاد کرد.

پس از آن، مولوی حقانی در دوران رژیم طالبان، وزارت سرحدات و قبایل را به پیش می‌برد. منابع نزدیک به طالبان گفته اند که مولوی حقانی از مدت طولانی به این طرف در بستر بیماری بود.

سراج‌الدین حقانی، پسر مولوی حقانی، معاون شورای رهبری طالبان است و تشکیلات نظامی به‌جا مانده از پدرش را که به نام "شبکه حقانی" یاد می‌شود، رهبری می‌کند.

حکومت افغانستان، شبکۀ حقانی را به همکاری نزدیک با استخبارات پاکستان متهم می‌کند و به این باور است که بیشتر حملات مغلق تروریستی را در افغانستان، توسط همین شبکه صورت می‌گیرد.

مقام‌های ادارات امنیتی افغانستان نیز به این باور اند که شبکۀ حقانی، در شهر میرام‌شاه وزیرستان شمالی و مناطق مرزی افغانستان و پاکستان، دفاتر فعال دارد و از آنجا، حمله‌های هراس‌افگنی را در خوست، پکتیا، پکتیکا، لوگر و کابل، سازمان‌دهی و عملی می‌کند.

XS
SM
MD
LG