لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد در مورد مکان و زمان مذاکرات صلح با غنی صحبت کرد


ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که نمایندۀ ویژه امریکا در امور مصالحه افغانستان در دیدار با رییس جمهور غنی، در مورد مکان و زمان مذاکرات بین‌الافغانی صحبت کرده است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری امروز پنجشنبه ۱۱ جون (۲۲ جوزا) به خبرنگاران گفت که آقای خلیلزاد، دو بار با رییس جمهور در حضور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان دیدار کرده است.

به گفتۀ وی، بحث در مورد پیشنهادهای تاریخ و مکان مذاکرات بخش عمده این دیدارها بوده است: "پیش از وقت است که من آن را اعلان بکنم. روی این مسایل کار با جزییات صورت می‌گیرد. امیدوار استیم که در روزهای نزدیک از محل مذاکرات مستقیم و از زمان مذاکرات بتوانیم معلومات را با شما شریک بسازیم".

همچنان صدیقی گفت که در این دیدارها روی پروسۀ صلح، اقدامات عملی قبل از آغاز مذاکرات مستقیم، چگونگی دوام کاهش خشونت، آتش‌بس اعلام‌ناشده و تعهدات جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه برای پروسۀ صلح افغانستان بحث شده است.

او افزود: "آقای خلیلزاد همچنان پیام سپاسگزاری ایالات متحدۀ امریکا را از اقدامات شجاعانه و دشوار حکومت افغانستان در روند رهایی زندانیان طالبان که برای صلح صورت می‌گیرد، با رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان شریک ساخت".

خلیلزاد پس از سفر به قطر و پاکستان وارد کابل شد
خلیلزاد پس از سفر به قطر و پاکستان وارد کابل شد

سفارت ایالات متحده نیز در خبرنامه‌ای گفته است که آقای خلیلزاد در مورد اقدامات عملی لازم برای شروع مذاکرات میان‌افغانی؛ به عنوان یک هدف اصلی از اقدامات دپلوماتیک ایالات متحده با رییس جمهور غنی صحبت کرد.

اعلامیه گفته است: "سفیر خلیلزاد بر اهمیت حفظ پیشرفت در آزادی سریع زندانیان و جلوگیری از هرگونه اقدامات برای تضعیف روند صلح تأکید کرد".

همچنان آقای خلیلزاد، در مورد تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت از مذاکرات بین‌الافغانی معلومات داده است.

رییس جمهور غنی از اجماع سیاسی حکومت و سیاستمداران در افغانستان برای دفاع از جمهوریت، تعهد به ختم جنگ و تامین صلح دایمی اطمینان داده است. او بار دیگر تاکید کرد که صلح افغانستان منجر به رفاه منطقه می‌گردد.

زلمی خلیلزاد، سفرش را به منطقه چهار روز پیش آغاز کرد. او در دیدار با نمایندگان طالبان در قطر بر آغاز مذاکرات میان‌افغانی و تسریع روند مبادلۀ زندانیان تاکید کرده است.

همچنان نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان، از قطر به اسلام رفت. در آنجا با جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان در مورد روند صلح افغانستان، مهاجرین افغان در آن کشور و تامین امنیت مرزهای دو کشور بحث کرد.

سفر هیات‌های پاکستان و قطر به کابل

جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان نیز یک روز پیش وارد کابل شد و با رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحۀ افغانستان دیدار کرده است.

جنرال باجوه در دیدار با غنی از گفتگوهای صلح افغانستان اعلام حمایت کرده است
جنرال باجوه در دیدار با غنی از گفتگوهای صلح افغانستان اعلام حمایت کرده است

صدیقی در مورد این دیدار گفت: "ما تغییر در صحبت‌ها و در موضوعاتی که از طرف آنها ارایه شد، مشاهده کردیم. انتظار ما این است و امیدوار استیم که در عمل هم سیاست‌های پاکستان نسبت به افغانستان تغییر کند".

همچنان آقای صدیقی افزود که امروز پنجشنبه رییس جمهور افغانستان با هیات قطری - که در راس آن مطلق بن ماجد القحطانی، فرستاده ویژه وزیر امور خارجه قطر قرار دارد - دیدار کرده است.

او افزود: "محور اصلی صحبت‌ها پروسه صلح افغانستان است و قطر هم از جمله کشورهایی است که از تلاش‌های دولت افغانستان برای صلح حمایت می‌کند".

هیات قطری دیروز وارد کابل شده و تا اکنون برعلاوۀ رییس جمهور با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه و محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان در مورد روند گفتگوهای صلح صحبت کرده است.

XS
SM
MD
LG