لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان برای آغاز مذاکرات همانند حکومت افغانستان اقدام کنند - فیصل


شورای امینت ملی افغانستان از آمادگی‌ها برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی با طالبان خبر داده و از این گروه خواسته است که به این مذاکرات آماده شوند.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا روز سه شنبه نهم جون (۲۰ جوزا) به خبرنگاران گفت که حکومت افغانستان به هدف اعتمادسازی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و حسن نیت، تا اکنون ۳۰۰۰ زندانی طالبان را از بند رها کرده است.

آقای فیصل افزود که روند آزادسازی زندانیان طالبان از سوی حکومت در آیندۀ نیز ادامه خواهد یافت.

او افزود: "ما از آدرس خود آمادگی کامل را اعلام کرده‌ایم، یک تیم مذاکره کننده که همه‌شمول است آماده شده، مهم است که طالبان از آدرس خود در این بخش مشخص اقداماتی داشته باشند تا این پروسه به پیش برود."

به گفته آقای فیصل گروه طالبان تا اکنون ۲۷۷ زندانی طالبان را از بند رها کرده اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان همچنان گفت که طالبان در روزهای اخیر بار دیگر خشونت‌‌ها را در بخش‌های این کشور افزایش داده اند.

در این حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در یک کنفرانس ویدیوی که توسط انجمن قلب آسیا، بنیاد کنراد آلمان و مرکز همکاری‌های بین‌المللی پوهنتون نیویارک برگزار شده بود، "از اجماع داخلی در افغانستان برای دستیابی به تامین صلح در این کشور اطمینان داد."

آقای عبدالله همچنان گفت که در روزهای آیندۀ مبادلۀ زندانیان میان طالبان و حکومت افغانستان همچنین ادامه خواهد داشت تا "برای دو طرف قابل قبول باشد و مانع آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نگردد."

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان ابراز امیدواری کرده است که گروه طالبان نیز با استفاده از این فرصت در راه برآورده شدن خواست‌های مردم گام‌های اساسی بردارد.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا دور تازۀ سفرهایش را آغاز کرده و قرار ادعای گروه طالبان در روزهای اخیر با نمایندگان این گروه در قطر دیدار کرده است.

آقای خلیلزاد پس از دیدار با مقام‌های پاکستانی وارد کابل خواهد شد و قرار است با مقامات ارشد حکومت افغانستان، چهره‌های سیاسی و فعالان جامعه مدنی به ویژه نمایندگان زنان و جوانان در پیوند به صلح دیدار و گفتگو کند.

XS
SM
MD
LG