لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان به غنی: برای برقراری آتش بس در افغانستان کمک می‌کنم


عمران خان، صدر اعظم پاکستان وعده سپرده است که کشورش برای کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در افغانستان همکاری خواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و عمران خان، صدر اعظم پاکستان شام چهارشنبه ۱۶ دسمبر (۲۶ قوس) در یک مکالمۀ تلیفونی "تشویش شدید شان را در مورد افزایش خشونت‌ها" در افغانستان ابراز کرده اند.

دفتر صدر اعظم پاکستان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در این صحبت تیلیفونی، رییس جمهور غنی و عمران خان در مورد پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان و تقویت روابط بین کابل و اسلام آباد بحث کردند.

در خبرنامۀ دفتر صدر اعظم پاکستان آمده است که عمران خان در این صحبت تیلیفونی، بار دیگر از تمام جناح ها در افغانستان خواست تا خشونت‌ها را کاهش دهند.

صحبت تلیفونی رییس جمهور افغانستان با صدر اعظم پاکستان در حالی انجام شد که ملا برادر، معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر، به پاکستان سفر کرده و سرگرم دیدار با مقام‌های آن کشور است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان روز چهارشنبه پس از دیدار با ملا برادر در یک کنفرانس خبری گفت که بار مسوولیت کاهش خشونت در افغانستان را نمی‌توان تنها به دوش طالبان انداخت و به گفتۀ وی همه طرف‌ها باید در زمینۀ کاهش خشونت مسوولیت خود را ادا کنند.

در همین حال، محمد عمر داودزی، نماینده ویژه افغانستان برای پاکستان در پیوند به صحبت تیلیفونی رهبران افغانستان و پاکستان در حساب تویترش نوشته است که عمران خان در صحبت تلیفونی با آقای غنی در مورد ملاقات اش با هیات طالبان به رهبری ملا برادر که روز جمعه انجام خواهد شد، مشوره کرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر بیانیه‌ای گفته است که نمایندگان کمیسیون سیاسی طالبان به رهبری ملا برادر روز چهارشنبه برای سفر سه روزه –از ۱۶ تا ۱۸ - وارد پاکستان شده اند.

خبرگزاری رویترز از قول منابع طالبان گزارش داده است که هیات سیاسی آن گروه به رهبری ملا برادر، با رهبران طالبان در پاکستان نیز دیدار کرده و در مورد کاهش خشونت بحث خواهند کرد.

پیش از آغاز مذاکرات میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، ملا برادر در ماه اگست به پاکستان سفر و با رهبران سیاسی آن کشور دیدارکرده بود.

XS
SM
MD
LG