لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ آتش‌سوزی در جنگلات نورستان؛ طالبان برای مهار آن از چین کمک خواست


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

همزمان با گسترش آتش‌سوزی در جنگلات ولایت نورستان، گروه طالبان از مقام‌های چین خواسته است که برای مهار این آتش‌سوزی با آنان همکاری کنند.

آتش‌سوزی بزرگ در جنگلات نورستان حدود دو هفته پیش آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. باشندگان محل گفته اند که آنان در خاموش کردن این آتش‌‌سوزی عاجز اند.

آنان با انتقاد از طالبان گفته اند که مقام‌های این گروه تا کنون هیچ اقدامی برای مهار و جلوگیری از دامنۀ گسترش این آتش‌سوزی نکرده اند.

شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ طالبان، از دینگ ینان، شارژدافیر سفارت چین در کابل، خواسته است که کشور باید آنان را برای خاموش کردن این آتش‌سوزی به گونۀ فوری همکاری کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت، ناوقت روز پنجشنبه دوم جون (۱۲ جوزا) گفت که در این دیدار آقای ینان اطمینان داد که این درخواست را با مقام‌های ارشد دولت چین در میان خواهد گذاشت.

شارژدافیر سفارت چین در کابل همچنین گفته است که پس از ارزیابی‌های ابتدایی اقدامات لازم را در این زمنیه انجام خواهند شد.

این آتش‌سوزی در بخش‌های ولسوالی نورگرام این ولایت آغاز شده است، اما تا کنون علت وقوع این آن روشن نشده است. مقام‌های طالبان گفته اند که تا کنون بیش از ۱۸۰ جریب جنگل‌زار در این ولایت آتش گرفته و آتش سوزی هنوز هم ادامه دارد.

پیش از این وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان به رسانه‌های محلی افغانستان گفته بود که آنان توان مهار آتش‌سوزی در جنگلات ولایت نورستان را ندارند.

به گفتۀ مقام‌های این وزارت، گروه‌های آتش‌نشانی به محل فرستاده شده اند، اما به دلیل کوهستانی بودن این محل آنان موفق به مهار آن نشده اند.

این در حالی است که پیش از این نیز آتش سوزی در جنگلات جلغوزه ولایت نورستان رخ داده بود که اثر آن ده‌ها کیلومتر مربع جنگلات جلغوزه در این ولایت حریق شد.

آخرین بار در اوایل ماه جوزا ۱۳۹۶ خورشیدی در جنگلات جلغوزۀ این ولایت آتش‌سوزی رخ داد و برای چندین روز ادامه یافت.

این آتش‌سوزی نیز در ولسوالی نورگرام در دو قریۀ واقع در وسط جنگل در نتیجۀ بی‌احتیاطی یک باشنده محل رخ داد و با آغاز باد تند و شدید، این آتش‌سوزی به بخش‌های دیگر آن گسترش یافته بود.

XS
SM
MD
LG