لینک های دسترسی

Breaking News

غنی بار دیگر از طالبان خواست که آتش‌بس کنند


رییس جمهور افغانستان می‌گوید که برای رسیدن کمک‌های بشری در مناطق جنگی و مبارزه با کروناویروس، طالبان آتش‌بس کنند.

محمد اشرف غنی، شب چهارشنبه ۱۵ اپریل (۲۷ حمل) در بیانیۀ تلویزیونی گفت سرمنشی سازمان ملل متحد از تمام طرف‌ها، به ویژه جوانب درگیر در برخی کشورهای منطقه خواسته که برای رساندن کمک‌های بشری به نیازمندان ناشی از کروناویروس آتش‌بس کنند.

او بار دیگر خطاب به طالبان گفت: "من از طالبان می‌خواهم که صدای برحق سازمان ملل متحد، کشورهای منطقه، مردم و دولت افغانستان پاسخ مثبت بدهند و جنگ را متوقف و آتش‌بس را برقرار کنند".

روز گذشته، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیۀ اروپا نیز خواهان توقف حملات طالبان و کاهش خشونت در افغانستان شدند.

این در حالی است که روند رهایی زندانیان طالب هم‌اکنون جریان دارد. بر اساس معلومات شورای امنیت ملی افغانستان، تا کنون ۳۶۱ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان رها شده و طالبان نیز گفته اند که ۲۰ زندانی دولت را از بند رها کرده اند.

تمرکز کمک‌ها بر مجادله با کووید-۱۹

همچنان رییس جمهور افغانستان گفت که با توجه به بحران کروناویروس در آن کشور، در نظر دارد که تعهدات قبلی مالی جامعه جهانی بر مجادله با گسترش بیماری کووید-۱۹ متمرکز شود.

به گفتۀ وی افغانستان از آغاز انتشار این ویروس آن را جدی دانست و متوجه تمام مراحل سیر و تکامل بیماری کووید-۱۹ بود و برای هر مرحله از قبل پلان‌هایی روی دست گرفته شده است.

اما آقای غنی افزود: "ما سر از فردا با جامعه جهانی خصوصاً با سازمان‌های کمک‌کننده بین‌المللی بحثی را اغاز می‌نماییم که چگونه می‌توانیم تعهدات قبلی مالی این نهادها و کشورها را در مسیر مبارزه علیه کرونا تعدیل کنیم. در این مورد در جلسات مختلف رهبری دولت بحث صورت گرفته است".

رییس جمهور افغانستان گفت که طرح منطقی تعدیل کمک‌های مالی جهانی آماده شده و کابینه آن را پس از بحث تصویب خواهد کرد.

به گفتۀ وی، اکنون کروناویرس در افغانستان سیر منحنی را می‌پیماید که پس از آن مرحله انتشار اعظمی – آنچه او نقطۀ فلاکت خواند – در پیشرو است و در این بخش نیز حکومت با انجام ارزیابی و پیش‌بینی‌هایی، آمادگی‌های لازم را خواهد گرفت.

آقای غنی گفت: "پس از نقطه فلاکت یا نهایی، مرحله کاهش رویدادها است و در آن مرحله تلاش خواهیم کرد که آسیب‌های ناشی از کروناویروس را جبران کنیم، به نیازمندان کمک‌های متداوم برسانیم و در فرجام در بخش‌های مختلف کارهای احیا را انجام دهیم".

او به شهروندان افغان اطمینان داد که در این شرایط سخت، رهبری حکومت هر روز با تمام سکتورها تماس‌های دوامدار دارد که نه تنها برای وقایه از همه‌گیری کروناویروس هدایات لازم را می‌دهد؛ بلکه تمام ضروریات و امکانات برای کنترول و مبارزۀ درست با این ویروس فراهم می‌شود.

رییس جمهور افغانستان از کارمندان صحی، نهادهای دولتی و غیردولتی که در بخش مبارزه با کروناویروس مصروف اند، قدردانی کرد و گفت که برای مصوونیت آنها کابینه کارشیوه‌ها و لوایح را تصویب کرده است.

از سوی هم، قرار است که بر اساس فیصلۀ شورای عالی اقتصادی، در تمام ولایات افغانستان مراکز تجرید برای محافظت از بیماران کووید-۱۹ و قرنطینۀ افراد مشکوک تحت نظر کارمندان صحی ساخته شود.

او از مردم خواست که برای جلوگیری از فاجعۀ بزرگ انسانی باید در خانه‌ها بمانند و از هرگونه تجمعات و گشت‌وگذار بی‌جا خودداری کنند. همچنان آقای غنی خطاب به مردم تاکید کرد که رهنمودهای صحی را عملی کنند.

آمار وزارت صحت عامۀ افغانستان نشان می‌دهد که ۷۸۴ تن در ۲۹ ولایت به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده، ۲۵ تن جان باخته و ۴۳ تن دیگر صحت‌یاب شده اند.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین، منشا گرفت و تا کنون به ۱۸۵ کشور و قلمرو جهان گسترش یافته و به همه‌گیری مرگبار صحی مبدل شده است.

بر اساس آماری که پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده ارایه کرده است، تا صبح پنجشنبه مرگ و میر ناشی از این بیماری در جهان به بیش از ۱۳۷هزار نفر و مبتلایان آن نیز به بیش از دو میلیون نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG