لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: کمک‌های نظامی امریکا و ناتو به قوای افغان در حال انتقال است


رییس جمهور افغانستان می‌گوید که هم‌زمان با بیرون‌شدن نظامیان خارجی از افغانستان، تجهیزات کمک‌شدۀ جامعۀ جهانی به نظامیان افغان نیز انتقال می‌یابد.

محمد اشرف غنی، روز پنجشنبه ۲۷ می (ششم جوزا) در یک سخنرانی زیر نام "تغییر فرصت بازی؛ خروج سربازان امریکایی و ناتو" گفت که توافقنامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو به قوت خود باقی است و با بیرون‌شدن قوای خارجی از افغانستان، در فصل جدید تنها شکل همکاری‌ها و حمایت‌ها تغییر می‌کند.

آقای غنی گفت: "تمام امکانات و حمایتی که توسط نیروهای امریکایی و ناتو فراهم می‌شود به نیروهای امنیتی درحال انتقال است بنابر این هیچ کمبودی رخ نخواهد داد."

این در حالی است که پیش از این، فرانک (کنیت) مک‌کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی ایالات متحده گفته است که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، زمان آن رسیده است تا اردوی افغانستان به پای خود بایستد و نشان بدهد که به تنهایی توانایی جنگ را دارد.

منشی عمومی ناتو نیز گفته است که متحدین این پیمان برای آموزش نیروهای ویژه افغان در خارج و فعالیت میدان هوایی کابل، بودجه فراهم خواهند کرد.

رییس جمهور افغانستان برای مبارزه با تروریزم، قوۀ نظامی را یک ضرورت خواند، اما گفت که تروریزم بدون طرح واضح فرهنگی نابود نمی‌شود.

او گفت که قوۀ نظامی برای مبارزه با تروریزم، نیاز به حمایت قوۀ معنوی و فرهنگی دارد: "برای مبارزه با تروریزم ضرورت به مبارزه فرهنگی است که نقش علما و مکاتب بسیار حیاتی است."

همچنان رییس جمهور غنی در بخشی از سخنانش گفت که کشورهای منطقه به خروج قوای امریکا و ناتو آماده نبودند. او با تاکید بر اینکه افغانستان دوست و دشمن دایمی ندارد، افزود که کشورش منافع دایمی دارد.

آقای غنی افزود: "افغانستان نمی‌خواهد میدان جنگ نیابتی شود، ما سیاست بی‌طرفی را برای دوستی و دخیل‌نشدن در منازعات دیگران انتخاب خواهیم کرد."

بخشی دیگری از سخنرانی رییس جمهور افغانستان خطاب به پاکستان بود، کشوری که از دید کابل حامی طالبان است و با افغانستان بازی دوگانه می‌کند؛ اما این موارد را بارها اسلام‌آباد رد کرده است.

از دید رییس جمهور غنی، صلح در افغانستان منجر به رشد اقتصادی پاکستان می‌شود و آن کشور برای برداشتن فضای بی‌اعتمادی "باید گام‌های اساسی بر دارد و از فرصت صلح برای دوستی با مردم افغانستان استفاده کند".

XS
SM
MD
LG