لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: روسیه از افغانستان عذرخواهی نمی کند


ضمیر کابلوف، یک دیپلومات ارشد روسیه، گفته است که کشورش به دلیل دخالت نظامی شوروی سابق در افغانستان، عذرخواهی نمی کند.

اظهارات آقای کابلوف، نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان و پاکستان، پس از آن بیان شده است که عبدالقیوم کوچی، سفیر افغانستان در مسکو، در ملاقاتی با ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه، به گونۀ خصوصی تقاضا کرد تا روسیه از بابت تجاوز شوروی سابق بر افغانستان، عذر خواهی کند.

در واکنش به چنین تقاضا، آقای کابلوف به یک رسانۀ روسی گفته است که مطرح کردن "عملیات نظامی شوروی در افغانستان چیزی به جز تعجب و سردرگمی خلق نمی کند."

یک رسانۀ روسی به نقل از آقای کابلوف گزارش داده است که "روسیه از هیچ کسی معذرت نخواهد خواست."

در همین حال، امان سالار، سکرتر اول و مسوول شعبۀ سیاسی سفارت افغانستان در مسکو، در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت، آنچه را که عبدالقیوم کوچی، سفیر افغانستان در مسکو، در جریان ملاقات اشبا ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه، "پیشنهاد کرده است، نظر شخصی اش" برای بهبود روابط حسنه میان دو کشور بوده است.

آقای سالار به نقل از ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه، گفت که "او هم به یک نوع پذیرفت که {مداخلۀ نظامی شوروی سابق به افغانستان} اشتباه بود " اما گفته است که او در موقفی نیست که روی چنین مسایل تبصره کند.

کابلوف که به حیث رئیس دیپارتمنت آسیا در وزارت خارجۀ روسیه نیز کار می کند، با اشاره به اقدام نظامی شوروی سابق در افغانستان گفته است که "حکومت شوروی رهبری جدید در افغانستان [خلق و پرچم یا حزب دموکراتیک] را به رسمیت شناخت و روابط عادی با آن ایجاد کرد. نیرو ها بعداً به آنجا [افغانستان] به دلیل اقدامات بر ضد رهبری آن کشور، اعزام شد. اظهارات [در مورد اینکه حکومت افغانستان توقع عذرخواهی دارد] هیچ چیز به جز تعجب و سردرگمی خلق نمی کند."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG