لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه به امریکا - با طالبان مذاکره کنید یا به جنگ ادامه دهید


یک دیپلومات ارشد روسیه گفته است که ایالات متحده با دو گزینه در افغانستان مواجه است: گفتگوهای مستقیم با طالبان یا ادامهء جنگ.

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان، می گوید که طالبان ۴۰ در صد قلمرو افغانستان را در کنترول دارند و اگر ایالات متحده به صورت مستقیم با آن گروه مذاکره نکند، "جنگ و خونریزی برای سال ها ادامه خواهد داشت."

تقاضای آقای کابلوف مبنی بر مذاکرات ایالات متحده با گروه طالبان پس از آن صورت گرفته است که اخیراً جان بولتن، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترمپ، بار دیگر تاکید کرد که امریکا از روند مذاکرات صلح حمایت می کند که رهبری آن را حکومت افغانستان بر عهده داشته باشد.

آقای بولتن در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت "فکر می کنم که ما می خواهیم حکومت افغانستان رهبری این روند [مذاکرات صلح] را بر عهده بگیرد."

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفته است که اگر طالبان و سایر گروه های که تهدید به حکومت افغانستان اند، واقعاً علاقمندی به مذاکرات صلح دارند، چنین روند می تواند موجب صلح در آن کشور شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، گفته است که وی آمادهء مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان است. طالبان مذاکرات با حکومت افغانستان را رد نموده اما برای گفتگوهای سیاسی با امریکا ابراز آماده گی کرده اند.

آقای کابلوف همچنان گفته است که طالبان نمی خواهند با حکومت کابل مذاکره کنند، زیرا به گفتۀ وی، طالبان ادارۀ کابل را "دست نشانده" تلقی می کنند.

تجربه شوروی

ضمیر کابلوف ادعا می ورزد که امریکا همان مسیری را در افغانستان می پیماید که شوروی سابق در زمان اشغال این کشور آنرا تجربه کرده بود.

آقای کابلوف با اشاره به افزایش قوای امریکایی در افغانستان گفت که پنج هزار قوای اضافی و یا حتی ۵۰ هزار قوای بیشتر، وضعیت در افغانستان را بهتر نخواهد کرد.

شوروی سابق در جریان ۱۰ سال اشغال افغانستان، حدود ۱۵۰۰۰ نیروی خود را در جریان جنگ در آن کشور از دست داد.

از آغاز تهاجم نظامی امریکا بر افغانستان در اکتوبر سال ۲۰۰۱ تا حال حدود ۲۴۱۱ نظامی امریکایی در جنگ افغانستان کشته و بیش از ۲۰۰۰۰ نظامی امریکایی جراحت برداشته است.

از آغاز حضور نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ میلادی تا حال، حکومت ایالات متحده حدود ۸۳۰ میلیارد دالر پول مالیه دهندگان امریکایی را مصرف جنگ افغانستان کرده است.

XS
SM
MD
LG