لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: موسسات امدادرسان صحی در هماهنگی با وزارت صحت کار کنند


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از سازمان‌ها و موسسات امدادرسان صحی خواسته است که در هماهنگی با این وزارت فعالیت کنند.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) با فرستادن یک پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت که سرپرست این وزارت روز گذشته به همین منظور نشستی را با مسوولان سازمان جهانی صحت، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان، بخش زنان ملل متحد و سایر سازمان‌ها و موسسات کمک‌کننده در بخش صحت دایر کرده بود.

آقای هژیر گفت: "هدف این بود که موسسات و تطبیق‌کنندگان شان که در هماهنگی کار می‌کنند، بهتر این است تمام کارهای که می‌کنند، در تشریک مساعی و زیر چتر وزارت صحت افغانستان صورت بگیرد، تا اینکه اولویت درست تشخیص شوند، به موقع و استندرد ما بتوانیم نیازهای فعلی مردم افغانستان را ما رفع بسازیم."

بر اساس معلومات وزارت صحت، دوهزار و ۵۶۸ مرکز صحی را در ۳۴ ولایت سازمان جهانی صحت و صندوق وجهی کودکان ملل متحد تمویول کرده و کمیتۀ صلیب سرخ نیز در حدود ۱۷ شفاخانه را تمویل و تجهیز می‌کند.

سخنگوی وزارت صحت افزود که رییس سازمان جهانی صحت دیرتر متوجه مشکلات و نیازمندی‌های صحی در افغانستان شده، در حالی که حکومت طالبان طی حدود هشت ماه گذشته همواره خواستار حمایت از بخش صحی شده است.

آقای هژیر گفت: "فعلاً کمک‌هایی که صورت می‌گیرد، وزارت صحت افغانستان تایید می‌کند که این کمک‌ها بسنده نیست، چون در گذشته کمک‌های که صورت می‌گرفت، ۶۰ فیصد نیازهای جامعه را مرفوع می‌ساخت و ۴۰ فیصد در آن وقت (قبل از تسلط طالبان بر افغانستان) عرضه خدمات برای شان صورت نمی‌گرفت."

به گفتۀ وی، اکنون زمینه صد در صدی برای عرضۀ خدمات در سراسر افغانستان فراهم شده و از همین‌رو به کمک‌های بیشتر نیاز است.

وزارت صحت در حالی خواستار هماهنگی نهادهای کمک‌کنندۀ صحی و کمک‌های بیشتر بهداشتی به افغانستان شده است که پیش از این کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ از دسترسی‌نداشتن میلیون‌ها افغان به خدمات صحی ابراز نگرانی کرده بود.

این کمیته حدود دو هفته پیش گفت که با تشدید بحران بشری در این کشور، هزاران مرکز صحی به روی مردم بسته شده و یا فعالیت خود را متوقف کرده اند.

به گفتۀ این کمیته با مسدود شدن مراکز صحی و عدم فعالیت آنان در سراسر این کشور، بسیاری بیماران برای تداوی مسافت طولانی را طی می‌کنند، تا به شفاخانه‌ و کلینک‌ها برسند.

کمیتۀ صلیب سرخ تاکید کرده است که در حال حاضر، بسیاری مردم توانایی درمان بیماران شان را در کلینک‌های شخصی ندارند.

XS
SM
MD
LG