لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ در قندهار و هلمند؛ در سه روز ۱۴۲ غیرنظامی کشته و زخمی شدند


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که تنها در سه روز اخیر در قندهار و هلمند، ۱۵ غیرنظامی در اثر جنگ‌ها کشته و ۱۲۷ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

یوناما روز سه شنبه سوم اگست (۱۲ اسد) گفت که با تشدید نبردها میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان، غیرنظامیان بیشترین خسارات را در شهر قندهار و لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند متحمل شده اند.

بر اساس معلومات ملل متحد در این مدت، ۱۰ غیرنظامی در لشکرگاه و پنج غیرنظامی در شهر قندهار کشته شده و ۸۵ غیرنظامی در مرکز هلمند و ۴۲ غیرنظامی دیگر در شهر قندهار زخمی شده اند.

یوناما با ابراز نگرانی گفته است که حملات زمینی طالبان و حملات هوایی اردوی ملی افغانستان، بیشترین خسارات را برای غیرنظامیان وارد کرده است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان همچنین گفته است: "نگرانی‌های عمیق در مورد فیرهای بی‌هدف که صدمات زیادی را به تاسیسات صحی و خانه‌های افرادی ملکی به بار آورده است، وجود دارد."

ملل متحد از طرف‌های درگیر خواسته است که برای حفاظت از غیرنظامیان باید اقدامات بیشتری را روی دست بگیرند، در غیر آن، اثرات این کار فاجعه‌بار خواهد بود. یوناما همچنین افزوده است که در نتیجۀ درگیری‌های اخیر در این شهرها، هزاران خانواده‌ از خانه‌های شان بیجا شده اند.

گروه طالبان و نهادهای امنیتی افغان تا کنون در این باره ابراز نظر نکرده اند.

اخیراً درگیری‌ها در حومه‌های شهر قندهار، هرات، لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند و برخی شهر‌های بزرگ دیگر میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان شدت یافته است.

مقام‌های افغان گفته اند که حملات طالبان را در روزهای اخیر در شهر قندهار و لشکرگاه عقب زده و تلاش‌های آنان برای دور راندن جنگجویان این گروه از این شهرها جریان دارد.

این در حالی است که ​دو روز پیش، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی گفت که در شش ماه نخست امسال، پنج‌هزار و ۳۲۱ غیرنظامی قربانی جنگ شدند که این آمار در مقایسه با سال گذشته، ۸۰ درصد افزایش یافته است.

این کمیسیون افزود که از اول ماه جنوری تا پایان ماه جون سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۶۷۷ غیرنظامی در جریان درگیری‌های مسلحانه و انفجارها، جان باخته و سه‌هزار و ۶۴۴ غیرنظامی دیگر در این مدت زخم برداشته اند.

با تشدید جنگ‌ها در افغانستان و وارد شدن تلفات بر غیرنظامیان در تازه‌ترین مورد، حنیف اتمر، وزیر امور خارجۀ این کشور گفته است که گروه طالبان با حملات بر شهرها، مرتکب "جنایات جنگی و ضد بشری" در این کشور شده و از ملل متحد و محکمۀ بین‌المللی جرایم خواسته که این جنایات را تحقیق و مستندسازی کنند.

XS
SM
MD
LG