لینک های دسترسی

Breaking News

مصاحبه با اسماعیل خان، وزیر انرژی و آب افغانستان


اسماعیل خان، وزیر انرژی و آب افغانستان، طی سفری همراه با هیتی متشکل از مامورین ارشد این وزارت خانه و مصطفی ظاهر، مدیر عمومی اداره ملی حفاظت از محیط زیست، به ایالات متحده سفر نمود.

وی در سخنانش با لینا روزبه، در صدای امریکا روی اهمیت مبارزه با مشکلات انرژی در افغانستان برای انکشاف هر چه بیشتر و سریع تر این کشور، تاکید نمود. گزیده ای از این مصاحبه در این متن تقدیم میشود.

هدف سفر تان به ایالات متحده چیست؟

اسماعیل خان: کنفرانسی بنام "انرژی جدید" در واشنگتن دی سی ترتیب شده بود به میزبانی ایالات متحده که ما هم با عده ای از برادران به آن دعوت گردیم، این کنفرانس چهار روز ادامه داشت و روز قبل ختم گردید. هدف این کنفرانس روی تولید انرژی جدید متمرکز بود و تعهدات کشور ها، مبنی بر ایجاد منابع تولید انرژی جهت جایگزینی انرژی تولید شده توسط دستگاه های حرارتی.

از سال 2001 در زمینه تولید و انتقال انرژی، این وزارت خانه، چه فعالیت های را انجام داده است؟

اسماعیل خان: خوشبختانه افغانستان در عرصه های مختلف تولید انرژی فعالیت نموده است که میتوان از انرژی مایکروایدل ها، منابع آبی افغانستان، استفاده از انرژی حرارتی در افغانستان و استفاده از انرژی واردتی یاد کرد.

افغانستان روی تولید انرژی روی سه اصل فعال است که عبارتند از داشتن استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت و هر یک دارای طرز العمل مخصوص بخود است تا در زمینه تولید انرژی در افغانستان خودکفا گردد.

در بخش مناطقی که بتازگی از تصرف طالبان خارج گردیده است، مثل موسی قلعه، شما چی پلان های را روی دست دارید؟

اسماعیل خان: خوشبختانه در ولسوالی ها که در ان جنگ بود مثل موسی قلعه، سنگین و کجکی، چون این ولسوالی ها در جوار بند کجکی قرار دارند این ولسوالی ها در مجموع برق دارند و طالبان هم برای اینکه مردم علیه انان ضدیت نشان ندهند انرا قطع نکردند و اگر هم قطع شده است بخاطر جنگ و کوتاه مدت بوده است تقریبا تمام ولسوالی های که در مسیر این خط قرار دارند برق دارند.

وزارت انرژی و آب، پروژه بند کجکی را که قادر است برای چندین ولایت انرژی برق را تولید نماید، به کجا رسانیده است؟

اسماعیل خان: وزارت انرژی و اب برای استفاده از منابع طبیعی در تولید انرژی در افغانستان که شامل گاز، ذغال سنگ و اب میگردد یک پروژه جدی را اغاز نموده که یازده بند افغانستان در حال حاضر تحت مطالعه قرار دارد و یکی از ان بند کجکی میباشد و دستگاه دیگری برای این بند خریده شد که فعلا در قندهار است و تلاش داریم تا بزودی این دستگاه نصب گردد.

مطالعه روی دریا های کوکچه، کنر، گمبری، پنجشیر، بغلان، فراه و در مجموع دریا های بزرگ افغانستان اغاز گردیده است. تا باشد که در زمینه ظرفیت و قابلیت بیست و سه هزار میگاوات برق ابی که در افغانستان پیش بینی شده است و با داشتن ظرفیت تخمینی یک هزار میگاوات برق حرارتی فعالیت مثبت صورت گیرد.

قرار است که ما از انرژی طبیعی استفاده کنیم تا زمان استفاده از این منابع طبیعی که اغاز فعالیت یک بند دو الی سه سال و اعمار یک بند بین ده تا پانزده سال وقت میگیرد از برق های وارداتی که ارزانتر و راه حل کوتاه مدت است استفاده مینمایم.

مطالعه و سروی روی بند ها اغاز گردیده است که حدود صد و بیست بند کوچک و متوسط و یازده بند بزرگ تحت مطالعه قرار دارد که بند کجکی نیز در جمله شامل است، تا از پوتانسیل ابی موجود در افغانستان به بهترین وجه استفاده بعمل اید.

اقای اسماعیل خان، از معلوماتی که در مورد ارائه دادید متشکرم، امیدوارم که سفری خوبی را در بازگشت به افغانستان پیشرو داشته باشید.

XS
SM
MD
LG