لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران هند و پاکستان برای اولین بار بعد از حملات دهشت افگنی در ممببی ملاقات نمودند


رهبران هند و پاکستان برای اولین بار بعد از حملات دهشت افگنی به مومبی با هم ملاقات نمودند.

این حملات بصورت فاحشی روابط بین دو کشور را تیره ساخته بود. این ملاقات که در حاشیه یک اجلاسیه منطقوی در روسیه صورت گرفت، راه را برای ملاقات های آینده بین دو کشور هموار ساخت.

بدنبال یک مصافحۀ صمیمانه با آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، من موهن سیهنگ، صدراعظم هند مستقیماً به تصریح نگرانی عمده هند پرداخت. وی به رهبر پاکستان گفت که خوشحال است با وی ملاقات نموده است ولی از خاک پاکستان نباید برای حملات دهشت افگنی علیه هند استفاده شود.

دو رهبر در شهر یکترینبرگ، روسیه، که میزبان اجلاسیه سازمان همکاری شانگهای میباشد با هم ملاقات نمودند.

مامورین میگویند قرار است ملاقات های بیشتری در هفته های آینده بین دو کشور صورت خواهد گرفت.

قرار است وزاری خارجه هند و پاکستان غرض مذاکره در مورد دهشت افگنی با هم ملاقات نمایند. و بدنبال آن در اواسط ماه جولایی، ملاقات دیگری بین آقای سیهنگ و آقای زرداری در مصر صورت گیرد که در آنزمان هر دو در اجلاسیه کشور های غیر منسلک اشتراک خواهند نمود.

شیڤ شانکر مینان، وزیر خارجه هند اظهار داشت که دهشت افگنی در صدر اجندای مذاکرات قرار دارد:

"وزاری خارجه در اینمورد مذاکره خواهند نمود که پاکستان در اینمورد چی کار میکند و آیا این کافی خواهد بود و ما همچنان به آنان خواهیم گفت که مفکوره ما چیست و بعد اوضاع را مورد بررسی قرار خواهیم داد."

مفسرین سیاسی در مورد این ملاقات ها خوشبین بوده و میگویند که علایم کاهش تنش ها بین دو رقیب در جنوب آسیا میباشد. هند گفتگو های پنج ساله صلح را با پاکستان بعد از حملات دهشت افگنی به مومبی، به تعویق انداخت. هند تندروان اسلامیست را که مقر شان در پاکستان میباشد، مسئول این حملات میداند. اسلام آباد بعداً گفت که حملات تا اندازۀ در خاک آنکشور طرح ریزی شده بود.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان اشاره نمود که اسلام آباد آرزومند است تا دوباره هر دو کشور به پای میز مذاکرات کشانیده شود:

"به عقیده من کار منطقی آغاز دوباره گفتگو ها در زودترین فرصت ممکنه میباشد. این به نفع هر دو کشور میباشد."

وزیر خارجه پاکستان ملاقات روز سه شنبه بین دو رهبر را یک انکشاف مثبت خواند.

هند گفته بود که حاضر است در صورتیکه اسلام آباد اقدامات جدی تری را علیه گروه های دهشت افگن اتخاذ نمائید، حاضر بمذاکره میباشد. دهلی جدید، پاکستان را متهم میکند که برای به عدالت کشانیدن مسئولین حملات مومبی، سعی کافی بخرچ نمیدهد.

هند مخصوصاً در مورد آزاد ساختن حافظ محمد سعید، طراح اصلی حملات مومبی از جانب محاکم پاکستان، ناراضی میباشد.

واشنگتن خواهان آن است تا دو کشور مذاکرات را از سر گرفته و روابط را بهبود بخشند تا اردوی پاکستان قادر گردد توجه بیشتری را بجنگ با جنگجویان طالب، معطوف دارد.

XS
SM
MD
LG