لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: استخبارات در افغانستان به تغیرات اساسی نیاز دارد


رئیس استخبارات نظامی ایالات متحده و ناتو در افغانستان میگوید طریق جمع آوری استخبارات و در میان گذاشتن آن با آنکشور به تغییرات اساسی نیاز دارد.

دگر جنرال مایکل فلین در یک گزارش جدید گفته که استخبارات امریکا بیشتر بر گروه های تندرو متمرکز بوده و کمتر بر مردم افغانستان توجه میکند.

گزارش حاکیست که کارمندان ادارات استخباراتی ایالات متحده در محل،نوع استخباراتی را فراهم نمیکنند که مفسرین به جواب سوالات رهبران ارشد امریکایی ضرورت دارند.

باساس این گزارش مفسرین در بدست آوردن اطلاعات درست و دقیق از محل در مضیقه قرار دارند و بسیاری میگویند احساس میکنند که کار آن ها بیشتر به گفتن سر گذاشت شباهت دارد.

گزارش میرساند، بعد از بیش از هشت سال حضور استخباراتی ایالات متحده در افغانستان، عمال جمع آوری استخبارات هنوز نمیتوانند به سوالات بنیادی در مورد مردم افغانستان و محیطی که آنها در آن کار میکنند، جواب بدهند.

این گزارش روز دوشنبه از جانب مرکز NEW AMERICAN SECURITY سازمان ریسرچ مستقر در واشنتگن دی سی ، نشر شده است.

نوسیندگان این گزارش میگویند که اساس این گزارش بر مصاحبه ها با صد ها مامور استخباراتی بر حال و گذشتۀ امریکایی استوار بوده وهدف آن ارزیابی ارتباط استخبارات ایالات متحده در ستراتیژی ضد تندرویی در افغانستان میباشد.

گزارش پیشنهادات مشرحی را بخاطر تغیر عملیاتی استخبارات امریکا ارائه میدارد.

روز سه شنبه مامورین افغان گفتند که ۱۴ تندرو در حالی کشته شدند که سعی داشتند یک بم را در یک موتر جابجا سازند. پولیس در ولایت قندر گفت قرار معلوم این افراد وقتی بطور تصادفی کشته شدند که یک بم را در یک مینی بس جابجا میکردند.

درعین حال، مامورین امریکایی گفتند انفجار دهندۀ انتحاری که هفت کارمند ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا را همراه با یک مامور استخباراتی اردن در شرق افغانستان به قتل رسانید، یک مخبر اردنی امریکایی بود که با القاعده کار میکرد.

مامورین بر حال و سابقۀ استخباراتی شخص انتحاری را همام خلیل ابومولال البلاوی معرفی نموده اند. او یک داکتر ۳۶ ساله از شهر زرقۀ اردن بود.

مقامات میگویند که مامورین استخباراتی اردن البلاوی را یک سال قبل باز داشت کرده بودند و با وجود سابقۀ همدردی وی با القاعده، معتقدشده بودند که او را موفقانه جذب کرده اند.

ادارۀ استخبارات اردنبعداًالبلاوی را به افغانستان و پاکستان فرستادتا در دایرۀ القاعده نفوذ کند و زعامت آن گروه را به قوای امریکایی انتقال دهد.

XS
SM
MD
LG