لینک های دسترسی

Breaking News

هالند و آلمان اخراج اجباری پناهجویان افغان را متوقف می‌کنند


حکومت‌های هالند و آلمان گفته اند که با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان، اخراج پناهجویان افغان را که درخواست پناهندگی شان در این دو کشور رد شده است، متوقف خواهند کرد.

تصمیم این دو کشور با تقاضای شش کشور اروپایی در تناقض قرار دارد. شش کشور اروپایی به شمول هالند و آلمان هفتۀ گذشته با ارسال نامه‌ای به کمیسیون اتحادیه اروپا پافشاری کردند که روند اخراج اجباری آن عده پناهجویان افغان که درخواست پناهندگی شان رد شده است، نباید متوقف شود.

ستیف التر، سخنگوی وزارت داخلۀ آلمان در یک پیام تویتر نوشته است که "با توجه به وضعیت جاری امنیتی" در افغانستان، تصمیم توقف خروج اجباری پناهجویان افغان از آن کشور اتخاذ شده است.

انکی بروکرس کنول، معاون وزارت عدلیۀ هالند با ارسال نامه‌ای به پارلمان آن کشور گفته است که تصمیم مبنی بر توقف اخراج پناهجویان با توجه به "وخامت فوری اوضاع" در افغانستان اتخاذ شده است.

معاون وزارت خارجۀ هالند نوشته است: "وضعیت [افغانستان] در روزهای آینده سردرگم است، از اینرو تصمیم گرفته‌ام تصامیم مبنی بر اخراج [پناهجویان قبول ناشدۀ افغان] را متوقف کنم."

یک سخنگوی وزارت عدلیۀ هالند به خبرگزاری رویترز گفته است که نامۀ هفتۀ گذشتۀ هالند و پنج کشور دیگر اروپایی بازتاب‌دهندۀ دیدگاه حکومت هالند در آن زمان بود. اما به گفتۀ این مقام هالندی، در شش ماه گذشته هیچ پناهجوی افغان جبراً از هالند اخراج نشده است.

پس از آغاز روند خروج قوای خارجی از افغانستان، حملات طالبان در سرتاسر افغانستان شدت گرفته و گزارش‌هایی نیز وجود دارد که طالبان در ساحاتی که تازه به تصرف این گروه در آمده است، دست به کشتار مردم و اعمال قوانین سختگیرانۀ اسلامی زده اند.

با توجه به این وضعیت، شماری از کشورها نگرانی دارند که اخراج اجباری پناهجویان افغان و استرداد آنان به افغانستان ممکن آنان را با تهدیدهای جدی جانی روبرو کند.

با اینحال، حکومت یونان که یکی از شش کشور امضا کنندۀ نامۀ ارسالی به کمیسیون اتحادیۀ اروپا است، روز چهارشنبه گفت که توقف اخراج اجباری پناهجویان "پیام غلطی را ارسال خواهد کرد" و شمار بیشتر افغان‌ها را ترغیب خواهد کرد تا به سمت اروپا حرکت کنند.

افزون بر آلمان، هالند و یونان، بلجیم، اتریش و دنمارک سه کشور دیگر اروپایی اند که هفتۀ گذشته خواستار تداوم روند اخراج اجباری پناهجویان افغان از اروپا شده بودند.

XS
SM
MD
LG