لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به خاطر ترس از نشر خبرهای بی‌طرفانه نشرات رسانه‌های خارجی را متوقف کرده اند - فعالان


فعالان رسانه‌ها و حقوق بشر در افغانستان می‌گویند که طالبان به دلیل هراس از نشرات بی‌طرفانه و آزاد، فعالیت شماری از رسانه‌های بین‌المللی را در افغانستان مسدود کرده و بر نشرات رسانه‌های داخلی محدودیت‌ها را وضع کرده اند.

پس از به قدرت رسیدن دوباره در افغانستان، طالبان بر علاوۀ وضع محدودیت بر نحوۀ نشرات رسانه‌های داخلی، نشرات رسانه‌های خارجی چون صدای امریکا، بی بی سی و دویچه ویله را که از طریق رسانه‌های داخلی افغانستان پخش می‌شد، متوقف کردند.

عزیر رفیعی، فعال حقوق بشر، می‌گوید:‌ "دسترسی به اطلاعات یک حربۀ بسیار بزرگ است. اطلاعات خود می‌تواند قدرت، استراتیژی و تحرک بسیار بزرگ را در جامعه ایجاد کند. وقتی مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند در واقعیت امر یک انرژی تازه برای عکس العمل پیدا می‌کنند و این عکس العمل طالبان را بسیار ضعیف می‌سازد."

آزادی مطبوعات یکی از برجسته ترین دست‌آوردهای ۲۰ سال نظام جمهوریت در افغانستان به شمار می‌رفت که به گفته کارشناسان حتا گروه طالبان نیز از آن بیشترین سود را برده بودند.

طالبان همچنان بر چگونگی حضور زنان در تلویزیون‌های خصوصی محدودیت وضع کردند و در تلویزیون ملی افغانستان که زیر کنترول طالبان است، دیگر هیچ کارمند زن روی پرده حضور نمی‌یابد.

رونالد نیومن، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان، تهدید و مسدود کردن رسانه‌ها و فعالیت خبرنگاران را در افغانستان غیر قابل قبول می‌خواند.

آقای نیومن به صدای امریکا گفت: "بسیار وحشتناک است. رسانه‌های افغانستان یکی از نقاط برجسته و درخشان پیشرفت‌ها در ۲۰ سال اخیر بود. طالبان رسانه‌ها را مسدود می‌کنند و این اکثراً در رژیم های سرکوبگر اتفاق می‌افتد. آنان نمی‌خواهند مورد انتقاد قرار گیرند. این نشان می‌دهد که چقدر در برابر رسانه‌ها حساس اند و تحمل انتقاد را ندارند."

گروه طالبان تنها به رسانه‌های دیداری اکتفا نکرده بلکه نشرات رادیو آشنا صدای امریکا و رادیو آزادی و بعدا هم ویب سایت‌های صدای امریکا را مسدود کردند. رادیو صدای امریکا اکنون برای شنوندگان افغان خود، از بیرون از افغانستان به نشرات ادامه می‌دهد و کاربران با استفاده از فلترشکن می‌توانند در داخل افغانستان به محتویات وبسایت‌های صدای امریکا دسترسی یابند.

آقای رفیعی می‌گوید که طالبان به هیچ وجه به هیچکس حتا مظاهرات مسالمت آمیز اجازه نمی‌دهند چرا که به گفتۀ وی، "بنیاد و اساسات زیربنایی این گروه را این حرکات لرزان می‌سازد و طالبان از هیچ چیزی به جز عکس العمل مردم که از اطلاعات و معلومات به دست می آید هراس ندارند."

اما حکومت طالبان ادعا می کند که به آزادی بیان و مطبوعات پابند است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در صحبت با صدای امریکا گفت که نشرات و حضور زنان در تلویزیون‌های صدای امریکا و بی بی سی مطابق معتقدات و باورهای مردم افغانستان نیست.

طبق معلومات نهادهای مدافع خبرنگاران، از حاکمیت دوبارهٔ طالبان تا کنون بیش از ۷۰ درصد خبرنگاران زن در افغانستان از فعالیت در رسانه‎ها باز مانده اند و برخی از این خبرنگاران به دلیل فشارها مجبور به ترک کشورشان شده اند.

XS
SM
MD
LG