لینک های دسترسی

Breaking News

لوی سارنوالی افغانستان شکایات از 'منتقدان صالح' را رد کرد


لوی سارنوالی افغانستان گفته است که بر بنیاد قانون جزایی این کشور دشنام و توهین جرم است و رسیدگی به آن منوط به شکایت شخص متضرر است.

بر اساس معلومات این اداره کمیتۀ سیاسی روند سبز افغانستان (رسا) چندی پیش از ۳۹ تن به دلیل توهین و دشنام به امرالله صالح از طریق صفحات اجتماعی شکایت کرده بود.

لوی سارنوالی در اعلامیه‌ای گفته است: "یافته‌های هیات تحقیق قضایایی که از سوی روند سبز به لوی سارنوالی رسیده است، نشان می‌دهد که این شکایات از سوی آقای امرالله صالح نه؛ بلکه از سوی مسوول کمیتۀ حقوقی - سیاسی این سازمان به این اداره فرستاده شده است".

این اداره گفته است که شکایات این نهاد بر اساس ماده ۶۸۱ قانون جزا دوباره مسترد کرده است. بر اساس این ماده، جرایم و توهین زمانی تحت پیگرد عدلی قرار می‌گیرد که فرد متضرر در این مورد شکایت کرده باشد.

بر اساس اعلامیه اگر این شکایات را شخص متضرر (آقای صالح) به امضای خودش به لوی سارنوالی بفرستد، از لحاظ قانون به آنها رسیدگی خواهد شد.

این تصمیم لوی سارنوالی پس از آن گرفته شده است که روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل، از معرفی ده‌ها کاربر شبکۀ اجتماعی فیسبوک به لوی سارنوالی افغانستان، به دلیل ابراز نظریات "انتقادآمیز" به پست‌های امرالله صالح، ابراز نگرانی و گفت که "هیچ کس نباید به خاطر استفاده صلح‌آمیز از حق آزادی بیان، با انتقام‌جویی مواجه شود".

همچنان کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغان روز چهارشنبه با غیرقانونی خواندن احضار کاربران رسانه‌های اجتماعی به لوی سارنوالی از این نهاد خواست که تحت تاثیر اشخاص ذی‌نفوذ قرار نگیرد و فضای باز آزادی بیان را مخدوش نسازد.

XS
SM
MD
LG