لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: جنگ و خشونت‌ طالبان مانع اصلی مذاکرات صلح است


ریاست جمهوری می‌گوید که مردم و حکومت افغانستان خواستار صلح پایدار و با عزت در این کشور اند و به تمامی تلاش‌ها به هدف رسیدن به صلح متعهد اند، اما مانع اصلی مذاکرات جاری صلح را جنگ و خشونت‌های طالبان در این کشور می‌داند.

ریاست جمهوری افغانستان روز یک‌ شنبه ۸ سپتمبر (۱۷ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که صلح واقعی زمانی در افغانستان تامین خواهد شد که طالبان به "کشتن افغان‌ها پایان داده، آتش‌بس را پذیرفته و به گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان" حاضر شوند.

پیش از آن، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با نشر چند پیام پیهم در توتیر از لغو مذاکرات امریکا با طالبان خبر داد و گفت که این تصمیم را بخاطر حملۀ اخیر گروه طالبان در کابل گرفته است.

در اعلامیه ریاست جمهوری همچنان آمده است: "دولت افغانستان از تلاش‌های صادقانه متحدین خود ستایش می‌کند و متعهد است که در آینده با ایالات متحده و متحدین دیگر برای تامین صلح دایمی و باعزت، مشترکاً کار می‌کند."

ارگ همچنان گفته است که حکومت بر انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان سال روان و از این طریق بر ایجاد یک حکومت قوی، قانونی و مشروع تاکید می ورزد، تا بتواند پروسه صلح را با دقت و تدبیر کامل به پیش ببرد.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان تا اکنون نه بار با نمایندگان طالبان دیدار کرده و در سفر اخیرش به کابل اعلام کرد که متن توافقنامه با طالبان نهایی شده و برای اجرایی شدن آن منتظر تایید رییس جمهور ترمپ است.

XS
SM
MD
LG