لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ مذاکرات صلح با طالبان را لغو کرد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده مذاکرات این کشور برای رسیدن به یک توافق صلح را با گروه طالبان لغو کرد.

آقای ترمپ روز شنبه ۷ سپتمبر (۱۶ سنبله) در حساب تویترش گفت که این مذاکرات به دلیل حمله اخیر گروه طالبان در کابل لغو شده است.

به گفته رییس جمهور ترمپ قرار بود او روز یکشنبه (۱۷ سنبله) با رهبران ارشد گروه طالبان و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به صورت جداگانه در تفریحگاه «کمپ دیوید» به شکل "مخفیانه" ملاقات کند.

رییس جمهور ایالات متحده افزود: "متاسفانه گروه طالبان به خاطر اعمال فشار کاذب، مسوولیت یک حمله در کابل را بر عهده گرفتند که در آن یکی از سربازان بزرگ ما و ۱۱ نفر دیگر کشته شد."

در این حمله که صبح روز پنجشنبه (۱۴ سنبله) در نزدیکی چهارراهی عبدالحق در شهر کابل رخ داد، بر علاوه یک سرباز امریکایی، یک سرباز رومانیایی نیرو های ناتو و ۱۰ غیر نظامی افغان کشته شده و ۴۲ نفر دیگر زخمی شد.

آقای ترمپ گفت که پس از این حمله، او "فوراً" ملاقات با رهبران ارشد گروه طالبان را فسخ و مذاکرات صلح بین ایالات متحده و طالبان را لغو کرد.

رییس جمهور ایالات متحده در ادامه تویت هایش این پرسش را مطرح کرده است: "چه نوع مردمانی افراد بیشمار را ظاهراً برای تقویت موقف چانه زنی شان می کشند؟"

ریبس جمهور ترمپ گفت که طالبان با انجام حمله اخیر کابل، موقف (چانه زنی) شان را بهتر نه بلکه "بدتر" کردند.

دونالد ترمپ افزود که اگر طالبان نمی توانند روی برقراری آتش بس در جریان این مذاکرات "بسیار مهم" صلح توافق کنند و حتی ۱۲ فرد "بیگناه" را بکشند، پس به گفته وی، آنان قدرت مذاکره برای رسیدن به یک توافقنامه "معنی دار" را نیز ندارند.

مذاکرات صلح بین ایالات متحده و گروه طالبان در حالی از سوی رئیس جمهور ترمپ لغو شد که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای روند صلح افغانستان اخیراً گفته بود که توافقنامه صلح با طالبان در اصول نهایی شده و به تایید آقای ترمپ نیاز دارد.

حکومت افغانستان هفته گذشته گفت که در مورد این توافقنامه که آقای خلیلزاد آن را به رئیس جمهور افغانستان تنها نشان داده بود، "نگرانی های جدی" دارد.

XS
SM
MD
LG