لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در هفتهٔ گذشته ۲۵ غیرنظامی را کشته اند - فیصل 


شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که حملات طالبان در جریان هفتهٔ‌ گذشته ۳۳ در صد افزایش یافته است.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا امروز نهم ماه می (۲۹ ثور) در صفحهٔ‌ تویتراش نوشته است: "طالبان به شکل متداوم خشونت علیه مردم افغانستان را افزایش داده اند. طالبان در دومین هفتهٔ‌ ماه رمضان ۲۵ غیرنظامی را کشته و ۷۴ نفر دیگر را در سراسر افغانستان زخمی کرده اند که زنان و کودکان نیز شامل آن اند."

این در حالی است که شورای امنیت ملی افغانستان صبح امروز از رهایی ۶۸ زندانی دیگر طالبان از زندان پروان خبر داد.

آقای فیصل با نشر این خبر گفت که دولت افغانستان با رهایی این زندانیان طالبان بار دیگر تعهد‌اش را به صلح واضح کرده و حالا نوبت گروه طالبان است که در مطابقت با توافقانۀ دوحه، روند رهایی زندانیان را سرعت بخشیده، افغان‌کشی را متوقف و هر چه زودتر گفتگوهای مستقیم را آغاز کند.

آقای فیصل در یک تویت نوشته است که تاخیر در روند آغاز مذاکرات دیگر هیچ توجیه ندارد.

شورا امنیت ملی افغانستان گفته است که با رهایی این زندانیان، تا اکنون ۱۰۰۰ فرد وابسته به گروه طالبان بر اساس فرمان رییس جمهور غنی و به منظور پیشرفت در روند صلح و مبارزه با کروناویروس از بند آزاد شده اند.

شورای امنیت ملی با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس سرتاسری و دوام‌دار از خواست‌های اساسی افغان‌ها است و نیاز اساسی برای پروسه صلح پنداشته می‌شود، بناً طالبان باید در این مورد برای مردم افغانستان و جهان پاسخ بدهند."

در اعلامیه آمده است که "خشونت‌های غیر قابل توجیه از سوی این گروه ممکن است که سبب سبوتاژ پروسه صلح شود".

پیش از این طالبان گفته بودند که تا اکنون ۱۳۲ زندانی( به گفتۀ آن‌ها نظامیان افغان ) را از بند رها کرده اند؛ اما شورای امنیت ملی افغانستان رهایی ۱۰۷ نفر را تایید کرده و گفته است که از این میان، ۵۷ تن آنان اعضای نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور بوده و متباقی آن غیرنظامیان استند.

کاهش خشونت و رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از قید طالبان از موارد اساسی توافقنامۀ امریکا - طالبان است.

XS
SM
MD
LG