لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: طراحان حملات بر خبرنگاران نباید آزاد شوند


همزان با آزادسازی صد‌ها تن از زندانیان طالبان، ​سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) گفته است که از رهایی احتمالی شماری از عاملان حمله‌ بر خبرنگاران از بند حکومت افغانستان نگران است.

این سازمان روز جمعه هشتم می (۱۹ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که لیل‌الدین، یکی از طراحان اصلی حملۀ مرگبار بر چهاراهی ذنبق شهر کابل، در میان فهرست ۱۵ نفری زندانیان است که طالبان خواهان رهایی آن است.

به گفته این سازمان در این حمله، سه کارمند رسانه‌‌یی به شمول یک خبرنگار افغان کشته و به دفتر تلویزیون یک خسارات زیادی وارد شده بود.

در این اعلامیه آمده است که توافق‌نامه صلح نباید سبب عفو مرتکبین جنایات جنگی در افغانستان شود.

رضا معینی، مسوول دفتر سازمان گزارشگران بدون مرز در افغانستان خواهان مجازات تمامی "عاملان جنایات انجام شده علیه خبرنگاران" در این کشور شده و افزوده است که "حقیقت و عدالت حق همۀ قربانیان و مردم افغانستان است."

او همچنان گفته است: "تعهد به آزادی رسانه‌ها به معنی پایان دادن به بخشش از مجازات برای عاملان جنایات علیه خبرنگاران است. نادیده گرفتن عدالت هموارکنندۀ راه صلح عادلانه و پایدار در افغانستان نیست".

به گفته این سازمان در دو هفته اخیر، طالبان خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها در برخی از ولایت‌ها را "احضار" کرده و از آنان خواسته اند تا برخی از برنامه‌های شان را توقف دهند.

این در حالی است که حکومت افغانستان در بیش از یک‌ماه گذشته ۹۳۳ زندانی طالبان را رها کرده است و طالبان نیز مدعی‌اند که تا کنون ۱۳۲ نظامی افغان را از قید رها کرده است.

رهایی ۵۰۰۰ زندانی آن گروه از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی حکومت از قید طالبان، از نکات اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری میان نمایندگان دو طرف در قطر امضا شد.

XS
SM
MD
LG