لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران افغان خواستار حمایت دولت از رسانه‌ها شدند


خبرنگاران افغان می‌گویند که رهبران حکومت وحدت ملی باید به تعهدات خود مبنی بر حمایت از جامعه رسانه ای و تامین امنیت جان خبرنگاران در افغانستان عمل نمایند.

فعالان رسانه‌ای افغان سال ۱۳۹۶ را خونبارترین سال برای جامعۀ رسانه‌ای افغانستان خواندند و افزوند که بی توجهی حکومت سبب آسیب جدید به وضعیت آزادی بیان در افغانستان خواهد شد.

فدراسیون ملی خبرنگاران ورزشی افغانستان در تلاش برای تحکیم روابط صمیمی‌تر بین خبرنگاران و مقام‌های دولتی،تورنمنت دوستانۀ فوتسال را بین چهار تیم - خبرنگاران، مقام ولایت، ادارات دولتی و قوماندانی امنیه ولایت هرات- به هدف تجلیل از ۲۷ حوت، روز خبرنگار، برگزار کرد.

فیروز مشعوف نماینده این فدراسیون در غرب افغانستان گفت "یکی از اهدافی که ما روسای ادارت دولتی ، تیم ولایت و پولیس را در این مسابقات آوردیم اینست که اتحاد و همبستگی را بمناسبت روز خبرنگار بین جامعه رسانه ای و ادارات دولتی و امنیتی برقرار کنیم که در میدان ورزش این موضوع دیده شد و امیدواریم که در سال ۱۳۹۷ شمسی شاهد صحنه های بهتری برای جامعه رسانه ای افغانستان نسبت به سال ۱۳۹۶ باشیم".

با این همه فعالان رسانه ای در غرب افغانستان به شدت از عدم دسترسی شان به اطلاعات انتقاد می کنند.

شاهپور صابر یک تن از خبرنگاران هرات می گوید با شروع بکار حکومت وحدت ملی بسیاری از حقایق از سوی نهادهای دولتی به دسترس شان قرار نمی‌گیرد که این موضوع باعث شده تا در بعضی از موارد گزارش هایشان را بدون حفظ توازن به نشر بسپارند.

آقای صابر گفت "ما دسترسی به اطلاعات نداریم ، نیروهای امنیتی و در کل مقام های دولتی به خبرنگاران به یک دید بدبینانه نگاه میکنند و ما با برگزاری این مسابقات خواستیم نشان دهیم که میخواهیم برای وطن خود کار کنیم و دید شما نسبت به ما غلط است و امیدواریم این مشکلات برطرف شود و دیگر به خبرنگار بعنوان یک همکار نگاه شود تا دیگر چنین چالش هایی نداشته باشیم".

ابراهیم محمدی یک تن از خبرنگاران ولایت فراه نیز با تایید این موضوع ؛حکومت افغانستان را متهم به بی پروایی در قبال تامین امنیت جان خبرنگاران کرده می گوید این روند باعث شده است تا روز به روز وضعیت کار رسانه ای در ولایت های درگیر جنگ کمرنگ تر شود.

نهادهای مدافع رسانه‌ای نیز به این باور اند که تا زمانیکه روسای حکومت وحدت ملی به تعهدات خود عمل نکنند و قوانین رسانه ای را از نوشتار به عمل پیاده نکنند ، خبرنگاران افغان به مصونیت شغلی و جانی در این کشور دست نخواهند یافت.

قدیر شاهین، نماینده اتحادیه ملی ژورنالیستان در غرب افغانستان گفت "سال ۱۳۹۶ خبرنگاران ما به گونه بی پیشینه با چالش های متعدد روبرو بودند و اگر در سال ۱۳۹۷ هم خبرنگاران با همین دشواریها دچار باشند ما هیچ امیدی به آینده بهتر روزنامه نگاری و فعالیت خبرنگاری در افغانستان نداریم و عمده ترین تقاضای ما بر اساس گفتۀ رئیس جمهور اینست که ما را حمایت کنند و تنها تامین امنیت کنند و به همان قوانینی که خودشان مهر تایید زدند آنها را تطبیق کنند."

با این همه محی الدین نوری معاون والی هرات گفت که تلاش‌ها ادامه دارد تا با برگزاری نشست های مشترک با جامعه رسانه ای، زمینه دسترسی بیشتر خبرنگاران به اطلاعات مهیا شده و از اعمال خشونت بر خبرنگاران جلوگیری شود.

آقای نوری گفت "اداره محلی ولایت هرات به منظور دسترسی بیشتر به اطلاعات اداری برای خبرنگاران و مردم پلان دارد تا جلسات ماهوار خود را با خبرنگاران به شکل جمعی دایر کند و این پاسخدهی به نماینده گی از کل اداره محلی خواهد بود که اگر یک روزی رئیسی در سفر است بتواند این اطلاعات را جمع آوری و در اختیار رسانه ها قرار دهد و دوم در صورتیکه خبرنگاران قضیه های خشونت علیه خود را ثبت اداره محلی کنند سارنوالی ما آماده است که به شکل جدی آنرا رسیده گی و پیگیری کند".

بر اساس آمار کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶۹ قضیه خشونت علیه خبرنگارن در افغانستان به ثبت رسیده که ۶۷ فیصد افزایش آمار خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال پار را نشان میدهد.

از این میان تنها ۲۰ کارمند رسانه ای توسط مخالفین مسلح دولت در افغانستان کشته شده اند و ۲۴ مورد خشونت نیز در برابر خبرنگاران در حوزه غرب افغانستان اعمال شده است.

XS
SM
MD
LG