لینک های دسترسی

Breaking News

سرنوشت نا معلوم پناهجویان افغان در صربستان


ده‌ها پناهجو که اکثر آنان افغان‌ها اند در زمستان سرد و بدون دسترسی به امکانات در مرز‌های شمال شرقی صربستان دیده به راه ورود به کشورهای اتحادیۀ اروپایی اند.

اکثر این پناهجویان که به دلیل تاخیر بیش از حد برای ورود قانونی شان به کشورهای اتحادیۀ اروپایی خسته شده اند، در ساختمان‌های متروک و بدون دروازه شب و روز را به سر می‌برند.

شمار زیاد آنان بارها تلاش کرده اند تا از مرز صربستان به کروشیا عبور کنند، اما گیر افتاده و دوباره طرد شده اند.

مدثر، جوان ۱۸ سالۀ افغان، به خبرگزاری رویترز گفته است که در کمتر از یک ونیم سال گذشته، ۳۰ بار تلاش کرده است تا خود را به کروشیا برساند، اما موفق نشده است.

یک سازمان امداد رسان به این پناهجویان سرگردان که شماری از آنان در یک چاپخانۀ متروک جمع شده اند، روزانه آب و غذا می‌آورد.

در یک رویداد دیگر، وزارت داخلۀ صربستان از دستگیری ۱۳ نفر خبرداد که تلاش داشتند ده‌ها پناهجو را به کشورهای اتحادیۀ اروپایی قاچاقی ببرند.

خبرگزاری رویترز به نقل از اعلامیۀ وزارت داخلۀ صربستان گزارش داده است که در میان افراد بازداشت شده یک قاچاقبر افغان و ۱۲ قاچاقبر صرب شامل اند.

همزمان با این، پولیس کروشیا، همسایۀ صربستان، گزارش داده است چهار قاچاقبر را باز داشت کرده است که می خواستند حدود ۸۲ پناهجوی افغان، ایرانی و عراقی را در بدل ۱۸۰۰ دالر به کشورهای اروپایی انتقال دهند.

در اوج بحران مهاجرت، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، روزانه هزاران نفر از مرزهای صربستان وارد کروشیا و از آنجا عازم کشورهای غرب اروپا می‌شدند.

اما این مرز ۱۸ ماه پیش، به دنبال توافق میان اتحادیۀ اروپایی و ترکیه برای مهار کردن جریان سیل آسای پناهجویان به اروپا، بسته شد. اکنون پناهجویانی که وارد صربستان می شوند، بی سرنوشت و سرگردان باقی می مانند.

بر اساس آمار رسمی حکومت صربستان، هم اکنون حدود ۴۵۰۰ پناهجو در کمپ‌های آن کشور به سر می‌برند. اما سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که صدها پناهجوی دیگر بدون اینکه ثبت و راجستر شوند در مرزهای آن کشور سرگردان اند.

XS
SM
MD
LG