لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید کمیسیون حقوق بشر بر حضور قربانیان جنگ در مذاکرات بین‌الافغانی


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به منظور تامین صلح عادلانه بسته‌ای پیشنهادی را به حکومت و گروه طالبان ارایه کرده است.

ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات و ارتباطات این کمیسیون روز سه‌ شنبه دوم می (۱۳ جوزا) به صدای امریکا گفت که این بسته در چهار بخش پیشنهاد شده است.

آقای فرهنگ افزود: "نکته اول این است که یک گروه قربانیان جنگ توسط نهادی مستقل و بی‌طرف انتخاب شود که مورد تایید هردو طرف تیم مذاکره‌کننده باشد و این گروه قربانی به صورت مستقیم بتواند خواست شان را به دو طرف تیم مذاکره‌کننده در میان بگذارد."

کمیسیون حقوق بشر افغانستان هدف از این اقدام را "برجسته‌کردن اهمیت موضوع قربانیان" برای تمام جوانب مذاکره‌کننده، پاسخگو قرار دادن آن‌ها و رساندن صدای قربانیان عنوان کرده است.

این کمیسیون همچنان گفته است که در صورت مساعد بودن زمینه، جرگه مشورتی ملی قربانیان نیز برگزار شود.

رییس نشرات و ارتباطات کمیسیون حقوق بشر گفت که از طریق این جرگه می‌شود که در مورد صلح عادلانه، خواست افکار عمومی و مطالبهٔ اکثریت مردم افغانستان دیدگاه‌های مختلف جمع‌آوری شود.

ایجاد کمیتۀ فرعی برای نظرخواهی از کارشناسان در مورد مصالحه و حقوق بشر، تشویق نهادها و فعالان مدنی برای ارایۀ راهکارها و پالیسی‌های ویژه برای موضوعات مشخص مرتبط به مصالحه و صلح، از دیگر پیشنهادات کمیسیون به جوانب مذاکره کننده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حالی خواستار حضور قربانیان جنگ و مردم عام در این گفتگوها شده است که پیش از این عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی از آمادگی‌های دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح خبر داد بود.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا ناوقت دیروز در مورد گام‌های بعدی روند صلح افغانستان، از جمله رهایی زندانیان، آتش بس و مکان و زمان مذاکرات بین الافغانی صحبت کردند.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای غنی "نقشه راه حکومت افغانستان برای دستیابی به صلح و ثبات دایمی" را به وزیر خارجۀ امریکا تشریح کرده و خواسته است که تیم های کاری هر دو طرف روی فراهم‌آوری تسهیلات بیشتر برای تطبیق این نقشه راه کار کنند.

هنوز جزییاتی در مورد این نقشۀ راه ارایه نشده است.

XS
SM
MD
LG