لینک های دسترسی

Breaking News

وحید عمر: به هیچ صورت طرفدار رهایی زندانیان بیشتر طالبان نیستیم


همزمان با داغ‌شدن بحث‌ها دربارۀ خواست طالبان مبنی بر رهایی زندانیان بیشتر این گروه از بند حکومت افغانستان، مشاور ارشد رییس جمهور غنی در امور روابط عامه و استراتیژیک گفت که آنان مخالف این کار اند.

وحید عمر روز چهارشنبه ۲۰ جدی (اول دلو) به خبرنگاران گفت که طالبان در بدل رهایی زندانیان شان در دور نخست، نه تنها که خشونت‌ها را کاهش نداده و برای تامین آتش‌بس موافقه نکرده، بل‌که جنگ‌ها را شدت داده اند.

آقای عمر همچنان گفت: "ما طرفدار رهایی بیشتر طالبان به هیچ صورت نیستیم، الا این‌که طالبان قدم‌هایی را بردارند که مردم افغانستان نیت واقعی را ببینند که طالبان آمادۀ این اند که صلح بکنند...در غیر آن، رهایی آنان فایده ندارد و باعث بیشترشدن خشونت‌ شده و در آینده هم شاید شود."

با افزایش خشونت‌ها به ویژه ترورهای هدفمند و انفجارهای ماین در کابل و اکثر ولایات، دو روز پیش امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری این کشور خواهان اعدام زندانیان طالبان شد.

آقای صالح در تازه‌ترین مورد در صفحۀ فیسبوک‌اش بار دیگر گفته است: "اکنون شاید در آجندای طالب رهایی تروریستان از زندان‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان شامل باشد. اگر آن‌ها یعنی طالبان تروریست به کشتار مردم بی‌گناه، اعضای جامعه مدنی و بم‌گذاری‌های کورکوانه ادامه دهند، در آن صورت رهایی زندانی‌ها نه، بل‌که زندگی آن‌ها شامل آجندا خواهد گردید."

کندی در مذاکرات صلح قطر

مشاور ارشد رییس جمهور غنی در امور روابط عامه و استراتیژیک همچنان گفت که مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطر به کندی به پیش می‌رود و طالبان را عامل بطی‌بودن این روند خواند.

آقای عمر افزود که هیات مذاکرۀ‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در قطر آمادۀ بحث روی هر گونه موارد است و گام‌هایی را هم در این زمینه برداشته است تا گفتگوهای صلح به نتیجۀ برسد.

اما او تاکید کرد که طالبان ‌دیدگاه واضح در رابطه به دولت و نظام ندارند و نیز هیچ تغییری در ذهنیت این گروه در برابر نقش‌ زنان، فعالیت رسانه‌ها، کثرت‌گرایی و دموکراسی رونما نشده است.

آقای عمر تاکید کرد که حکومت افغانستان امیدوار است که با تمام چالش‌ها، این گفتگوها به نتیجه برسد.

این در حالی است روز گذشته، وزارت دولت افغانستان در امور صلح گفت که آجندای هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان برای آغاز گفتگوهای صلح آماده شده است.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت به خبرنگاران گفت که خواست آنان از هیات مذاکره‌کنندۀ طالبان این است که تا هرچه زودتر آجندای شان را نهایی کنند و برای آغاز مذاکرات صلح آمادگی بگیرند.

XS
SM
MD
LG