لینک های دسترسی

Breaking News

کنفرانس تاجران افغان و امریکایی در واشنگتن برای جذب سرمایه گذاری در افغانستان


بیشتر از ۱۰ سرمایه گذار و مقام اقتصادی و تجاری افغان و امریکایی برای جذب سرمایه گذاری و تقویت زمینه های تجارت در افغانستان، در کنفرانس سه روزه شرکت کرده اند.

سرمایه گذاران دیگر افغان در بخش های ساختمانی، مالیات، زراعت، مخابرات، خدمات هوانوردی، استخراج معادن و انرژی علاقمند به جذب سرمایه گذاری خارجی در کشورشان استند.

حاجی فدا محمد زمانی، مسوول «خانه میراث» و تاجر صنایع دستی افغانستان می گوید که "تمام افغان ها و تاجران ما علاقه دارند که در افغانستان سرمایه گذاری شود چون هنر افغانستان هنر دیرینه است و دوست داشتنی است، ما هم کوشش می کنیم که پابرجا بماند و دیگر هم رشد بکند."

برخی مسوولین دولتی و سرمایه گذاران افغان در این کنفرانس درحالی درباره بهبود اقتصاد افغانستان صحبت کردند که بانک انکشاف آسیایی چند روز پیش گزارش داد که افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی، اندکی رشد اقتصادی داشته است و با در نظر داشت وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی، رشد اقتصادی این کشور در دو سال آینده، در سطح ۲،۵ در صد باقی خواهند ماند.

اگرچه بعضی تحلیلگران اقتصادی افغان این ارقام بانک انکشاف آسیای را "نسبتا خوشبینانه" می خوانند اما دیوید دنیال اولدفیلد، اقتصاددان ارشد بانک انکشاف آسیایی گفت که سرمایه‌گذاران منتظر بهبود وضعیت امنیتی و نتایج انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، خواهند بود و سپس در مورد فعالیت‌های شان در افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

با این حال، حمید الله فاروقی، مشاور رئیس جمهور افغانستان در بخش تحصیلات عالی و استاد اقتصاد که در این کنفرانس اشتراک دارد می گوید با وجود آزمون ناامنی در افغانستان، حمایت کشور های منطقه و جهان از افغانستان نشان دهنده بهبود وضعیت اقتصاد این کشور است.

فاروقی می گوید "کشور امروز به شمال وصل شده هم به جنوب و جنوب غرب وصل شده و هم راه های گذشته وجود دارد بنابراین آن تهدیدات حیاتی که به اقتصاد افغانستان بود دیگر به عنوان تهدیدات نیست."

ناامنی آزمون عمده سرمایه گذاری

با وجود ناامیدی ها از وضعیت وخیم امنیتی در افغانستان و خروج اکثر نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴ از این کشور که باعث مهاجرت شمار زیادی از افغانها به خارج، کاهش سرمایه گذاری، و بیکاری شد، اما حکومت افغانستان در این اواخر برخی از پروژه های زیربنایی مثل ایجاد دهلیز هوایی بین افغانستان و هند، افتتاح مسیر ترانزیتی چابهار ایران به افغانستان، و تقویت راه های ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه را اجرایی کرد.

اتاق تجارت و صنایع افغان و امریکایی که برگزار کننده این کنفرانس است، بر توسعه تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان با وجود ناامنی و خشونت در آن کشور تاکید دارد.

جفری گریکو، رییس و مدیر اجرایی اتاق تجارت و صنایع افغان و امریکایی می گوید "من فکر می کنم ما می خواهیم بر جنبه مثبت توجه کنیم البته که ما آزمون ها را درک می کنیم که ما باید از آن بگذریم اما ما نیاز داریم که مردم افغانستان اردو و پولیس ملی شان و نیروهای ایالات متحده را که در ثبات آن کشور تلاش دارند حمایت کنند".
خدمات مخابرات انترنتی و تلفون های موبایل یکی از سرمایه گذاری های مهم و رو به رشد در افغانستان به شمار می رود.

با فراگیر شدن استفاده از انترنت در افغانستان طی ۱۵ سال گذشته در افغانستان طبق آمار رسمی، حدود شش میلیون افغان از خدمات انترنتی در افغانستان استفاده می‌کنند.

محمد نجیب عزیزی، رئیس اداره تنظیم خدمات مخابرات افغانستان که عالی ترین مرجع تصمیم گیری تنظیم مخابرات این کشور است از صدور جواز جدید سرمایه گذاری در زیربنای فایبر نوری در پنج سال آینده خبر داد.

عزیزی گفت در هفته گذشته جواز های جدید سرمایه گذاری در زیربناهای فایبر نوری توزیع کردیم که در پنج سال آینده بیش از ۳۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جدید به افغانستان می آید. که سه شرکت آنها امریکایی استند.

آقای عزیزی گفت "خدمات انترنتی در حقیقت تنها به خود سکتور مخابرات منحصر نمی باشد بلکه هر سرمایه گذاری که در سکتور مخابرات می شود چندین سکتور دیگر همراه آن به حرکت می آید … دیگر سکتورها هم انکشاف یافته می شوند."

در حالی که سرمایه گذاران برای جلب سرمایه گذاری و مقام های حکومتی از بهبود وضعیت اقتصادی صحبت می کنند، اداره سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار روز چهار شنبه 24 ماه آپریل گزارش داد که میلیارد ها دالر کمک جامعۀ بین المللی برای "صندوق بازسازی افغانستان" فراهم شده است، در معرض خطر قرار دارد.

در گزارش آمده است، پس از اهدای پول برای صندوق بازسازی افغانستان، هیچ اداره به شمول بانک جهانی و ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی (یو اس آی دی) نمی تواند، خواهان حسابدهی چگونگی مصرف این پول ها شود.

در گزارش تازه نشر شدۀ سیگار آمده است که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این سو، از مجموع ۱۰ میلیارد دالری که برای صندوق بازسازی افغانستان از سوی جامعۀ جهانی فراهم شده است، سه میلیارد دالر آن از سوی ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی (یو اس آی دی) به این صندوق اهدا شده است.

اداره سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) می گوید که نحوه کمک های مالی امریکا در برخی موارد سبب تشویق فساد در افغانستان شده است.

سیگار همچنین به تاریخ ۳۰ حمل با نشر گزارش دیگری گفته بود که روش تامین این کمک ها به افغانستان، هماهنگی بین ادارات مختلف حکومت امریکا را مغلق تر ساخت و "تحمل ضمنی" فساد در افغانستان و حمایت "غیر عمدی" امریکا از مقام های فاسد حکومت افغانستان سبب شد تا افغان ها از برنامه های انکشاف سکتور خصوصی کمتر حمایت کنند.

بر بنیاد آمار بانک جهانی، میزان رشد اقتصادی افغانستان از سال ۲۰۰۳ تا کنون سیر نوسانی را پیموده است. رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۰۹ به ۲۱ در صد می رسید در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۲.۳ در صد کاهش یافته است.

بر اساس احصائیه سازمان انکشافی ملل متحد در افغانستان، سی و شش در صد جمعیت—یعنی نه میلیون نفوس کشور—زیر خط فقر بسر می برند. میزان بیکاری نیز در افغانستان حدود چهل در صد است و به دلیل بیکاری، فقر در حال افزایش است.

بیش از شصت در صد جمعیت افغانستان را جوانان بین سنین ۱۸ تا ۲۵ سال تشکیل می دهد که شماری زیادی آنان از فقر و بیکاری رنج می برند.

نرخ تبادله واحد پولی افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی ۵۷ افغانی در مقابل یک دالر امریکایی بود، اما حالا یک دالر امریکایی در مارکیت تبادل اسعار افغانستان، حدود ۷۰ افغانی تبادله می شود.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG