لینک های دسترسی

Breaking News

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در یک نظرسنجی


به اساس نظر سنجی انقسام نژادی و سمتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز مشهود خواهد بود، اما اکثریت افغان ها نتایج نهایی انتخابات را هر گونه یی که باشد می پذیرند.

نظر سنجی که از سوی نهاد مسما به مرکز افغانها برای پژوهش گرایش های اجتماعی – اقتصادی یا ACSOR انجام شده و از سوی نهاد پژوهشی لانگر طرح و تحلیل شده است، نشان می دهد که رای دهندگان افغان به دو گروه ۵۰-۵۰ به حمایت از دو نامزد پیشتاز در دور دوم انتخابات منقسم شده اند.

اما به گفتۀ متیو وارشاو یکی از متصدیان ACSOR نظر سنجی آن نهاد یافته های امیدوار کننده نیز دارد چون با رفتن به دور دوم انتخابات احتمال حمایت همه گروه های قومی و سمتی از هر دو نامزد پیشتاز وجود دارد.

وارشاو می افزاید که با وصف انقسام، سه چهارم اشتراک کنندگان این نظر سنجی گفته اند که "برندۀ دور دوم انتخابات را چه عبدالله باشد یا غنی" به صفت رهبر مشروع افغانستان می پذیرند.

عبدالله عبدالله در دور نخست انتخابات دو سوم آرای تاجیک ها و هزاره ها و یک چهارم آرای پشتون ها و اضافه بر آن ۴۰ در صد آرای ازبیک ها را از خود کرده بود.

اشرف غنی احمدزی نیز در کنار ۴۹ در صد آرای پشتون ها، ۶۰ در صد آرای ازبیک ها و ۳۱ در صد آرای تاجیک ها را کسب کرده بود.

فضل احمد معنوی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که بدون شک هر یک از نامزدان از بستر قومی خود رای بیشتر آورده اند اما مشارکت مردم در انتخابات فراتر از ملاحظات قومی و سمتی بود.

آقای معنوی پیشگویی می کند که مشارکت و نتایج دور دوم انتخابات کماکان شبیه دور نخست خواهد بود، مگر اینکه سیاستمداران اشتباه کنند و از پایگاه قومی و سمتی مردم را تحریک کنند. اما به گفتۀ وی افغانها از عقلانیت کافی برخوردار شده اند و تاریخ خصومت های قومی و سمتی را تکرار نخواهند کرد.

در همین حال نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که نامزدان باید در زمان رقابت های انتخاباتی، تنها به تشریح برنامه های بپردازند و از طرح مسایل تحریک کننده چون قوم، سمت، زبان و مذهب پرهیز کنند.

در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله با کسب ۴۵ در صد آرا و اشرف غنی احمدزی با گرفتن ۳۱.۵۶ در صد آرا دو نامزد پیشتاز و رقیب در دور دوم انتخابات شناخته شدند.

وارشاو می گوید که رقابت در دور دوم انتخابات تنگاتنگ خواهد بود، زیرا شمار بیشتر کسانیکه در دور نخست انتخابات به هیچ یک از دو نامزد پیشتاز رای نداده بودند، در این دور به تنها همین دو انتخاب را خواهند داشت. او اضافه می کند که در این مقطع کارزار انتخاباتی بسیار مهم است چون به گفتۀ وی افغانها با دقت و تعامل تمام در این انتخابات شرکت دارند.

از یافته های دیگر این نظر سنجی است که ۸۲ در صد شرکت کنندگان با اطمینان پاسخ داده اند که رئیس جمهور آیندۀ افغانستان، کشور را موفقانه به سمت یک هدف مشترک، متحد خواهد ساخت.

در کنار این انقسام قومی و سمتی، نتایج نظر سنجی ACSOR تفاوت و اختلاف نظر اندک را در میان گروه های حامی عبدالله و غنی از نظر سن، جنس، تحصیل، شهرنشینی یا روستا نشینی نشان می دهد. با اینحال ریشه های قومی و سمتی به عنوان تعیین کننده ترین عامل در این نظرسنجی مطرح شده است.

این نظر سنجی بر اساس مصاحبۀ رو در رو با ۲۶۴۳ شهروند افغان از ۳۴ ولایت و از بافت های مختلف قومی، مذهبی و سمتی ترتیب شده است. در این نظر سنجی امکان اشتباه ۴-+ در صد خوانده شده است.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG