لینک های دسترسی

Breaking News

شک و تردید ها از برگزاری به موقع انتخابات پارلمانی افغانستان


آرشیف: یک زن افغان با انگشت رنگ شده اش در روز انتخابات
آرشیف: یک زن افغان با انگشت رنگ شده اش در روز انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، روز پنجشنبه اعلام کرد که انتخابات پارلمانی به تاریخ شانزدهم سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی برگزار می گردد.

اما کارشناسان و نهاد های نظارت کننده از انتخابات وحتی مردم عادی، در کنار وضعیت امنیتی سرتاسر افغانستان، با توجه به آماده گی های گرفته شده از سوی کمیسیون، حکومت و سایر شرکای ملی و بین المللی افغانستان، در برگزاری به موقع انتخابات، ابراز شک وتردید کرده اند.

داکتر عبدالطیف نظری، استاد پوهنتون و آگاه مسایل سیاسی و حقوقی نیز برگزاری انتخابات را به تاریخ اعلان شده ناممکن می داند.

آقای نظری به رادیوآشنا صدای امریکا علت این ادعای خود را برشمرده گفت "آماده گی های مقدماتی گرفته نشده از جمله بودجه و کمیسیون هم گفته است که اگر حکومت تا یک ماه دیگر بودجه را فراهم نکند تقویم انتخابات تغیر می کند، افزون براین شرایط امنیتی مملکت هم درحال خراب شدن است."

به باور داکتر نظری، اگر این بارهم تاریخ برگزاری انتخابات تغیر کند و به تعویق بیافتد اعتماد مردم به پروسه انتخابات و در کل به دموکراسی ختم خواهد و به گفتۀ وی "مشروعیت مردمی حکومت هم از بین می رود."

محمد نعیم ایوب زاده ، رییس نهاد انتخاباتی موسوم به تیفا، به این باوراست که با توجه به تنش های سیاسی موجود در داخل و بیرون حکومت که به عنوان چالش در راستای برگزاری انتخابات مطرح می باشد در برگزاری انتخابات ابراز شک و تردید کرد.

آرشیف: شمارش آرا توسط یک کارمند انتخاباتی افغان
آرشیف: شمارش آرا توسط یک کارمند انتخاباتی افغان

آقای ایوب زاده با توجه به نخستین برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی و استفاده از تکنالوژی جدید این تاریخ را "جز یک دسیسه، یک مانور سیاسی از آدرس حکومت" چیزی دیگری نمی پندارد.

ایوب زاده گفت که اعلام تاریخ انتخابات زیرفشار نهادهای انتخاباتی افغانستان و امریکا فقط برای فریب اذهان مردم صورت گرفته است .

یوسف رشید، رئیس اجراییه بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه یا فیفا، این اعلام تاریخ انتخابات را "فقط یک اتمام حجت و فرار از بار ملامتی آینده کمیسیون" می داند و بس.

آقای رشید می گوید که از متن و محتوای اظهارات رئیس کمیسیون انتخابات معلوم می شود که انتخابات "در تاریخ اعلام شده برگزار نمی شود."

یوسف رشید تاکید می ورزد که کمیسیون فقط خواسته از "ملامتی آینده خود را نجات دهد که گویا ما کارخود را انجام دادیم؛ مگر آن بخش کار که مربوط حکومت و یا دیگر شرکا یعنی جامعه جهانی می شد؛ برای ما فراهم نکردند و باعث شد که انتخابات برگزار نشود."

این کارشناس امور انتخاباتی اظهار عقیده می کند که اگر این بارهمسناریویی تعویق افتادن انتخابات "ترس ازین وجود دارد که افغانستان دوباره به سوی بحران برود."

اما کبیر رنجبر، سابق عضو ولسی جرگه و رییس انجمن حقوق دانان دموکرات افغانستان گفت که نفس اعلام تاریخ انتخابات یک گام مثبت است.

آقای رنجبر تاکید می ورزد که این اقدام احساس و ذهنیت خراب مردم را که گویا نزد حکومت اراده برگزاری انتخابات وجود ندارد تا حدی رفع می کند؛ اما او باور ندارد که انتخابات به موقع برگزار شود.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG