لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد از گزینش کارمندان کمیسیون حقوق بشر افغانستان


یک عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ادعا کرده است که این کمیسیون یک اداره انحصار شده بوده و دارالانشای آن در کار کمیته گزینش برای تعیین نه تن از کمیشنران برای مدت پنج سال آینده مداخله می کند.

دوره سوم کاری کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان پایان یافته است و رییس جمهور غنی، برای گزینش نه نفر از اعضای این کمیسیون، دو کمیته جداگانه را توظیف کرده است تا از میان متقاضیان متعدد افراد واجد شرایط، شایسته و مناسب تری را برای عضویت این کمیسیون انتخاب نماید .

گفته می شود که نزدیک به ۴۰۰ تن برای عضویت در این کمیسیون درخواست داده اند و این دو کمیته جداگانه گزینش وظیفه دارند تا در مورد این افراد بررسی و تحقیقات انجام داده افراد شایسته و مناسب تری را انتخاب نمایند و آنها را به رییس جمهور معرفی بکند .

عبدالرحمن هوتک، کمیشنر این کمیسیون به روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل کار و شیوه گزینش این دو کمیته ها را به چالش کشید و گفت که اعضای هر دو کمیته از افرادی تشکیل شده اند که مورد پسند و تایید مقامات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می باشند و برخی این افراد مطلق کارمندان برحال کمیسیون می باشد که ترکیب قومی هم در آن رعایت نشده است .

آقای هوتک ادعا می کند از میان حدود ۴۰۰ متقاضی تنها ۸۰ نفر مطابق میل کمیسیون به مرحله دوم راه یافته اند که ترکیب قومی در آن مراعات نشده است. او گفت" از جمله ۸۰ تن ۱۰ نفر پشتون، و به همین تعداد تاجیک اند، و یک یا دو نفر هم از قوم اوزبیک دیده می شود و سخن جالب این است که اکثرافرادی که به مرحله دوم راه یافته اند یا مامورین و کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر اند و یا وابسته به گروه کار اند."

آقای هوتک به ادامه گفت که این دو کمیته به اساس حکم ۹۰۵ رییس جمهور کار می کنند که کمیته نخست باید لغو گردد. او افزود "کار کمیته نخست باید لغو اعلام گردد و به جای آن افراد متخصص و بی طرف از نماینده گان نهادهای مدنی، با توجه به ساختار قومی، جغرافیایی و تعهد یک گروه مشورتی ساخته شود ."

اما مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این ادعای آقای هوتک را نادرست خوانده می گویند که این کمیسیون در تعیین و توظیف این دو کمیته گزینش هیج نقشی نداشته است و از سوی سکرتریت جامعه مدنی به این کمیته معرفی شده اند.

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در گفتگو به رادیو آشنای - صدای امریکا گفت که اعضای کمیته نخست از سوی جامعه مدنی به این کمیسیون معرفی شده اند و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هیچ گونه نقشی نداشته است.

صدیقی گفت "بخاطر این که کمیسیون و دارالانشاء کمیسیون این مسوولیت را داشت که برای سکرتریت آن یک شعبه، کاغذ و کمپیوتر در اختیارشان قرار بدهد و همکاری های تخنیکی باید صورت بگیرد، دیگر ما نه در امتحانات، نه در مصاحبه ها و نه هم در نمره دادن ها نقش داشتیم و کمیسیون به صورت قطع مداخله هم نکرده است."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که از بدو تاسیس تا اکنون بیشتر از یک و نیم دهه تحت رهبری یک شخص یعنی سیما سمر فعالیت داشته است، از سوی مخالفان اش تحت انتقاد شدید است و یکی از انتقادات اینست که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مانند سایر ادارات دولتی افغانستان تحت کنترول و سلطه یک قوم خاص قرار دارد و در مورد مسایل تخطی ها و نقض حقوق بشری هم برخورد گزینشی دارد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG