لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جدید برای مبارزه با کروناویروس در افغانستان


وزارت صحت عامۀ افغانستان اعلام کرد که به منظور مبارزۀ معیاری با کروناویروس در این کشور پنج پالیسی جدید را روی دست گرفته است.

احمدجواد عثمانی، سرپرست این وزارت روز پنجشنبه ۱۱ جون (۲۲ جوزا) در یک نشست مشترک با مسوولان سازمان صحی جهان، به خبرنگاران گفت که از این پس هر کلینیک و شفاخانه در هر نقطه افغانستان سهولت‌های تجرید مریضان کووید۱۹ را ایجاد کنند و با فراهم‌کردن وسایل محافظتی برای کارکنان صحی، تمام بیماران به شمول واقعات کروناویروس را معاینه، تشخیص و تداوی کنند.

او گفت که شفاخانه‌های خصوصی نیز می‌توانند بیماران کووید۱۹ را معاینه کنند: "هر کلینیک و هر شفاخانه خصوصی می‌تواند که وسایل و تجهیزات لابراتواری برای تشخیص کووید۱۹ را تدارک و خدمات تشخیصیه را برای مریضان ارایه نمایند".

اما آقای عثمانی هشدار داد با توجه به اینکه آزمایش سریع را سازمان صحی جهان تایید نکرده، شفاخانه‌های خصوصی نیز برای تشخیص بیماران کروناویروس از آن استفاده نکنند.

تشخیص بیماران کروناویروس بر اساس اعراض و علایم کلینیکی در تمامی مراکز صحی افغانستان جهت شناسایی آمار دقیق مبتلایان، رویکرد دیگر وزارت صحت در مقابله با کووید۱۹ است.

سرپرست وزارت صحت گفت: "در پروتوکول‌های جدید مراقبت مریضان کووید۱۹ در افغانستان، تطبیق پلازمای خون مریضان شفایافته کووید۱۹ به مریضان جدید سر از امروز اجازه داده می‌شود تا در مورد تجویز پلازمای خون نظر به حالت مریض تصمیم اتخاذ نماید".

ایجاد تیم‌های رضاکار متشکل از دانشجویان و دانش‌آموزان و بسیج کارکنان صحی جامعه برای ردیابی کتله وسیع بیماران دارای علایم خفیف و متوسط نیز از دیگر اقدامات تازۀ وزارت صحت در مقابله با کروناویروس است.

آمار این وزارت نشان می‌دهد که در یک شبانه روز گذشته از جمله ۱۸۸۸ نمونه مشکوک، ۷۸۴ مورد آن مثبت تشخیص شده، ۲۱ فرد مبتلا به کروناویروس جان داده و ۳۱۳ بیمار دیگر بهبود یافته اند.

این وزارت گفته است که از آغاز شیوع این ویروس تا اکنون ابتلای ۲۲هزار و ۹۸۰ تن به طور رسمی ثبت شده، ۴۲۶ بیمار جان داده و ۳۳۲۶ فرد مبتلا نیز بهبود یافته است.

کروناویروس برای نخستین بار در دسمبر ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر بنیاد آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا صبح روز پنجشنبه ۱۱ جون (۲۲ جوزا) این ویروس در سراسر جان ۴۱۶هزار و ۲۰۰ تن را گرفته و بیش از هفت میلیون و ۳۶۰ نفر نیز به آن مصاب شده اند.

XS
SM
MD
LG