لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس در افغانستان؛ محدودیت تردد تا سه ماه دیگر تمدید شد


حکومت افغانستان طرح "تنظیم کسب و کار در مرحله فلاکت ناشی از اوج کروناویروس" را نهایی ساخته و اعلام کرد که این طرح از روز یکشنبه هفتم جون (۱۸ جوزا) قابل تطبیق است.

بر اساس این طرح، پوشیدن ماسک در محلات عمومی، رعایت فاصله دو متری، ضد عفونی کردن محیط کاری، فراهم ساختن وسایل بهداشتی توسط اداره‌های مربوطه برای کارمندان و کارگران و رعایت رژیم کاری جدید در ادارات دولتی الزامی است.

در این طرح آمده است که از تجمع بیش از ۱۰ نفر و بیرون شدن افراد مسن از منزل باید جلوگیری شود.

بربنیاد این طرح که توسط کابینه حکومت افغانستان و کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع کروناویروس تصویب شده، مدارس دینی، مکاتب و مراکز تحصیلی دولتی و خصوصی تا سه ماه آینده به صورت حضوری فعال نخواهند شد.

اما در صورت بهبودی وضعیت، کابینه در مورد بازگشایی مراکز آموزشی تصمیم خواهد گرفت.

هوتل‌های عروسی، ورزشگاه‌ها و پارک‌های تفریحی تا سه ماه آینده مسدود خواهند بود و برگزاری مراسم فاتحه و سایر گردهمایی‌های فرهنگی و اجتماعی ممنوع است.

در این طرح همچنان تاکید شده است که رستوران‌ها و کافه‌ها تنها اجازه دارند که برای انتقال غذا فعالیت کنند و تردد ملی‌بس و وسایط نقلیه که بیشتر از چهار نفر را انتقال دهند، ممنوع است.

حکومت افغانستان گفته است که این طرح در سراسر افغانستان تطبیق می‌شود و کمیته عالی نظارت متشکل از وزارت صحت عامه، وزارت امور داخله، وزارت کار و امور اجتماعی، اداره مستقل ارگان‌های محلی، سکتور خصوصی و رهبری ولایت کابل، از اجرایی شدن این طرح نظارت خواهند کرد.

احمد جواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان روز شنبه ششم جون (۱۷ جوزا) با اعلام این طرح گفت که پس از این تمام ساختار این وزارت نیز برای مبارزه با کروناویروس فعالیت خواهند داشت.

وزارت امور داخله افغانستان گفته است که با متخلفین برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

واقعات مثبت کروناویروس

همزمان با این وزارت صحت افغانستان اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۲ مورد مثبت کووید۱۹ را ثبت کرده است.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی این وزارت به خبرنگاران گفت که در یک شبانه‌روز گذشته هفت نفر در ولایت کنر، پنج نفر در هرات، چهار نفر در کابل، و دو تن دیگر در ولایت‌‌های نیمروز و هلمند جان باخته اند.

به گفته آقای مجروح شمار مجموعی مبتلایان کروناویروس در این کشور به ۱۹۵۵۱ نفر رسیده که از این میان ۳۲۷ تن جان باخته و ۱۸۳۰ نفر دیگر صحت‌یاب شده است.

در این حال، محمد یعقوب حیدری، والی کابل از کمبود منابع و بلندبودن شمار مبتلایان بیماری کووید۱۹ هشدار داد و از مردم خواست که توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

آقای حیدری گفت:"تعداد مبتلایان بسیار بالا است. در کابل ممکن بالاتر از میلیون باشد."

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا صبح شنبه ششم جون (۱۷ جوزا) بیش از شش میلیون و ۷۳۱ هزار نفر در سرتاسر جهان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و شمار مرگ و میر ناشی از آن به بیش از ۳۹۴ هزار نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG