لینک های دسترسی

Breaking News

بی پروایی کم سابقۀ طالبان افغان به هشدار پاکستان


قرار بود نخستین نشست مستقیم میان نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان هفتۀ اول مارچ در پاکستان صورت گیرد که نگرفت.
قرار بود نخستین نشست مستقیم میان نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان هفتۀ اول مارچ در پاکستان صورت گیرد که نگرفت.

مقامهای پاکستانی هشدار داده اند که آن عده رهبران طالبان که حاضر به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان نیستند باید از پاکستان بیرون بروند.

یک مقام پاکستانی آگاه از مذاکرات صلح افغانستان که به خبرگزاری رویترز گفت "به طالبانی که در پاکستان حضور دارند ... مکرراً گفته ایم که اگر در مذاکرات صلح شرکت نمی کنند، پس باید پاکستان را ترک بگویند."

این مقام پاکستانی که نخواسته است نامش فاش شود همچنان گفته است که پاکستان آنچه را در توان داشت انجام داده است. او گفته است "نفوذ به مفهوم کنترول نیست. آنروز ها دیگر گذشته است."

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد شورای رهبری طالبان که نامی از وی برده نشده گزارش داده است که حدود دو هفته پیش مقامهای ارشد طالبان در یک محل نا معلوم با مقامهای پاکستانی دیدار کرده و در همان نشست، شرکت در مذاکرات مستقیم صلح با حکومت افغانستان را رد کردند.

این مقام طالب همچنان گفته است که مقامهای پاکستانی از طالبان خواستند تا در نشست آینده صلح که قرار بود در هفتۀ اول مارچ در اسلام آباد برگزار شود، اعضای تصمیم گیرندۀ خود را بیاورند.

اما سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان برگزاری چنین نشستی را رد کرده است. قرار بود نخستین گفتگوهای رو در رو میان نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان در هفتۀ نخست مارچ در پاکستان برگزار شود که نشد.

تحلیلگرانی چون مایکل کوگلمن پژوهشگر در انستیتیوت وودرو ویلسن در واشنگتن دی سی به این باور اند که برخی پیشرفتهای طالبان در میدان جنگ، حتا اگر اندک نیز بوده است، آن گروه را وا داشته است تا نسبت به مذاکرات صلح بی میل شده و به تشدید جنگ تمرکز کنند، آنچه که از هم اکنون معادلۀ صلح را دگرگون ساخته است.

یک مقام بازنشستۀ نظامی پاکستان به خبرگزاری رویترز گفته است طالبان دیگر به پایگاه های شان در پاکستان نیاز نداشته و اگر هم پاکستان آنان را تهدید به اخراج کند، به گفتۀ این مقام پیشین نظامی تاثیر چندانی نخواهد داشت.

یک عضو شورای رهبری طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است "ملا منصور و شماری دیگر از رهبران طالب حامی گفتگوی صلح به نظر می رسند و نمی خواهند پاکستان را آزرده سازند...اما آنان بدون تاییدی دیگر اعضای شورای طالبان تصمیم گرفته نمی توانند."

ذبیح الله مجاهد، که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند در تماس با رویترز از صحبت کردن در مورد ملاقات محرمانۀ طالبان با مقامات پاکستانی خود داری کرده است اما انجام جرگۀ شواری عالی طالبان را تأیید کرده که در آن گفتگوی صلح با حکومت افغانستان رد شده است.

با اینهمه مقامهای افغان و پاکستانی ظاهراً از روند کنونی صلح نومید نبوده و امیدوار نتایج مثبت از آن اند.

در تازه ترین انکشاف محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت " باید برای بدترین حالت آماده باشیم و برای بهترین حالت پلانگذاری کنیم. حالا قبل از وقت است که بگوییم صلح نتیجه نداده است؛ زیرا هدف ما مبارزه نه؛ بلکه ثبات دایمی است."

XS
SM
MD
LG