لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: یکی نه، چهار دروازۀ سرحدی می سازیم


طرح کمپیوتری دروازه ای که پاکستان میخواهد در تورخم اعمار کند
طرح کمپیوتری دروازه ای که پاکستان میخواهد در تورخم اعمار کند

مقام های افغان و پاکستانی گفت و شنودهای روز دوشنبهء شانرا سازنده خوانده اند اما یک مقام دیگر گفته است که مذاکرات بی نتیجه پایان یافت.

یک مقام پاکستانی به شرط آن که نامش ذکر نگردد، به رسانه ها گفت که در دیدار با هیأت افغان، اعزاز احمد چودری معین وزارت خارجۀ پاکستان گفت که کشورش قصد کرده تا در چهار نقطۀ مختلف در ساحۀ سرحدی، دروازه ها اعمار کند. این مقام افزود که بر اعمار این دروازه ها کدام توافقی صورت نگرفته و جانب پاکستانی صرف مقامات أفغان را از پلان خود مطلع ساخته اند. او اعمار این دروازه ها را برای امنیت در هر دو کشور، مفید عنوان کرد.

کار اعمار یک دروازه در معبر تورخم، چند روز پیش خشم افغانستان را برانگیخت و منتج به درگیری ها میان محافظین سرحدی دو کشور گردید. در این درگیری ها، جمعاً از هردو طرف، چهار تن کشته شد؛ راه تورخم چند روز مسدود باقی ماند؛ و به گفتۀ اتاق تجارت و صنایع أفغانستان، تاجران نیز میلیون ها دالر زیان دیدند.

امید بر این بود که هیأت به رهبری حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان روز دوشنبه، در ملاقات با مقامات پاکستانی، جوانب قضیه را بررسی کرده و تنش ها را حل سازد.

حکمت خلیل کرزی معین وزارت خارجۀ افغانستان با سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی پاکستان
حکمت خلیل کرزی معین وزارت خارجۀ افغانستان با سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی پاکستان

در همین حال وزارت خارجۀ افغانستان با پخش یک اعلامیه گفته است که مقامات افغان و پاکستانی فیصله کردند که برای مشوره و هماهنگی روی مسایل مورد اختلاف و معضلات سرحدی، "میکانیزم مؤثری" را به میان بیاورند.

طبق این اعلامیه، در نظر است تا میکانیزم یاد شده، در حاشیۀ نشست آیندۀ سازمان همکاری های شانگهای که در تاشکند برگزار خواهد شد، برای ملاحظه و منظوری به رهبران افغانستان و پاکستان پیشنهاد گردد.

اعلامیه می افزاید که معین وزارت خارجۀ افغانستان تخطی های گوناگون پاکستان را، به شمول اعمار تأسیسات و پوسته های تلاشی در داخل قلمرو افغانستان با طرف پاکستان مطرح و اعتراض شدید کابل را نسبت به حملات پیهم بی موجب توپخانه یی پاکستان بر دهات افغانستان ابراز کرد.

افغانستان خط دیورند را، که در سال ۱۸۹۳ امیر عبدالرحمن خان با انگلیس ها روی آن توافق کرده بود، به حیث سرحد رسمی با پاکستان نمی پذیرد.

XS
SM
MD
LG