لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: کرزی مانع اصلی مذاکرات صلح با طالبان است


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
یک مقام ارشد وزارت خارجۀ پاکستان به خبرگزاری ریوترز گفته است که رئیس جمهور افغانستان تلاش ها برای مفاهمه و مصالحه با طالبان را، با بیانات احساساتی و ضد و نقیض به بن بست مواجه می سازد.

این مقام پاکستانی که نخواسته است نامش بیان شود، اظهارات و تصامیم ناهمگون آقای کرزی را دلیل فرورفتن بیشتر افغانستان در کام جنگ خوانده است.

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به این انتقادات پاکستان، اعلامیه شدیداللحنی را منتشر نموده و پاکستان را به اتخاذ سیاست های ناسالم متهم کرده است.

در همین حال صفت الله صحاف ساپی، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت افغانستان، انتقادات مقام مقام های پاکستانی را مضحک خطاب کرد. او می گوید که رئیس جمهور افغانستان نخستین کسی بود که توجۀ جهانیان را به اهمیت صلح و حل موضوع افغانستان از راه گفتگو های سیاسی متمرکز ساخت.

آقای ساپی استدلال می کند که رئیس جمهور افغانستان توانست قناعت شرکای بین المللی را در این مورد فراهم ساخته و نیز حمایت قسمی پاکستان را در زمینه حاصل کند. او استدلال می کند که این اظهارات با آنچه واقعیت دارد به کلی در تناقض قرار دارد.

مقام های افغان تاکید می ورزند که از بدو تاسیس جمهوری اسلامی پاکستان، هیچ رهبر افغان همانند رئیس جمهور کرزی برای بهبود روابط با پاکستان و تامین صلح تلاش نورزیده است.

این در حالی است که فضل الرحمان اوریا، عضو یکی از گروه های سیاسی مخالفت حکومت افغانستان بر صداقت دولت های افغانستان و پاکستان در روند صلح، شک دارد.

آقای اوریا می گوید که هم حکومت کابل و هم اسلام آباد به ظاهر شعار های صلح را سر می دهند، اما در واقعیت امر هر دو برای دوازده سال، طبل جنگ را به صدا در آورده اند. او به این باور است که حکومت هر دو کشور تلاش کرده اند تا اذهان مردم افغانستان، پاکستان و جامعۀ جهانی را فریب دهند.

نقش شورای عالی صلح

اصرار رئیس جمهور کرزی بر پیشبرد گفتگو های صلح با طالبان از طریق شورای عالی صلح -که تمام اعضای آن را شخص رئیس جمهور توظیف نموده است - و ناتوانی این نهاد در ایجاد تماس با رهبری طالبان، به باور برخی ها روند صلح را به چالش گرفته است.

اما محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح به این باور است که سخنان کرزی گزندی را متوجه روند صلح نمی سازد، بلکه بازتاب دهندۀ یک سلسله واقعیت ها است.

قاسمیار می گوید "ما حقایق را چگونه توجیه کنیم، زنان، کودکان و مردان کشته می شوند، مکاتب به آتش کشیده می شود، این را چگونه باید توجیه کرد؟ از لحاظ شرعی هم این مسایل هیچگونه توجیهی ندارد. همه می دانند که این آشفتگی ها از آنسوی سرحد می آید. پس هیچ چیزی نباید از این حقیقت های تلخ ذکر شود؟ "

در حالی که حامد کرزی تا چند روز دیگر برای مذاکرات در مورد روند صلح و گشایش دفتر طالبان در قطر به دوحه سفر می کند، جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده با حمایت از سفر آقای کرزی و روند صلح می گوید با آنکه نباید در زمینه مبالغه کرده و انتظار زیادی داشت، اما این مساله یک نشانۀ بسیار مثبتی بوده وگامی دیگر در راستای نوعی پروسۀ صلح می باشد.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG