لینک های دسترسی

Breaking News

پولیو در افغانستان ثمرۀ افراطگرایی در پاکستان


پولیو سبب فلج دایمی می شود.
پولیو سبب فلج دایمی می شود.

مقام های صحی افغان می گویند که با موفقیت راهبرد ملی برای محو پولیو یا فلج شل حاد کودکان، امید آن می رود که تا پایان سال آیندۀ میلادی گسترش وایرس این بیماری در افغانستان متوقف شده و شمار واقعات آن به صفر رسانده شود. این در حالی است که پس از گذشته ۱۳ سال یک مورد تازۀ این بیماری در کابل تثبیت گردید.

ثریا دلیل وزیر صحت عامۀ افغانستان گفت که قربانی جدید پولیو در کابل، یک دختر سه سالۀ کوچی بود که خانوادۀ وی همواره بین افغانستان و پاکستان رفت و آمد داشت. به گفتۀ خانم دلیل مطالعات نشان می دهد که عامل مورد تازۀ این بیماری در کابل، از نظر وراثتی شبیه وایرسی بوده است که در پاکستان شیوع دارد.

وزیر صحت عامۀ افغانستان گفت که به دنبال شناسایی مورد تازۀ پولیو در ناحیۀ پانزدهم شهر کابل، برنامۀ واکسیناسیون یا معافیت کودکان زیر سن پنج سال در این ناحیه و ساحات همجوار آن راه اندازی شد.

محراق های پولیو

پاکستان در کنار افغانستان و نایجریا سه کشور میزبان پولیو در جهان است.
موارد پولیو در سال ۲۰۰۴ میلادی در افغانستان به پایینترین حد خود رسیده بود، اما به گفتۀ مقام های صحی افغان بنابر عواملی چون افزایش ناامنی و تردد مردم از ساحات قبایلی پاکستان به افغانستان، گراف این بیماری در افغانستان رو به صعود گذاشت.

موارد پولیو در افغانستان در دو سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
موارد پولیو در افغانستان در دو سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وزیر صحت عامۀ افغانستان می گوید که در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی به ترتیب ۸۰ مورد، ۳۷ مورد و ۱۴ مورد پولیو در افغانستان ثبت شده است. اما بر اساس آماری که سازمان جهانی صحت ارایه کرده است در سال ۲۰۱۱ میلادی ۸۱ مورد مثبت پولیو، در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۷ و در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۴ مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است.

پیر انگبک، مسوول بخش پولیو در دفتر صندوق پولی ملل متحد برای کودکان در پاکستان می پذیرد که نه تنها مورد تازه شناسایی شدۀ پولیو در کابل بلکه همه موارد اخیر پولیو در افغانستان از نظر وراثتی به گونۀ مستقیم با وایرس این بیماری در پاکستان پیوند دارد. او هشدار داد که اگر تردد آزادانۀ مردم در مرز میان افغانستان و پاکستان به درستی اداره نشود، شاید شیوع این بیماری در افغانستان ادامه یابد.

پولیو و شورشگری

تلاش ها برای ریشه کن ساختن پولیو در پاکستان به دلیل حملات مرگبار تندروان بر کارمندان صحی محو پولیو با ناکامی روبرو شده است. انگبک می گوید که از این پس در هنگام تطبیق سرتاسری واکسین پولیو، تدابیر جدی امنیتی گرفته می شود تا کودکان ساکن در مناطق قبایلی به ویژه شمال پشاور که بزرگترین منبع پولیو در جهان است، واکسین شوند.

با اینحال کارمندان صحی نمی توانند که واکسین پولیو را به هزاران کودک در مناطق قبایلی وزیرستان شمالی و جنوبی برسانند.

داکتر کلیم الله، معاون ارتباطات کمپاین پولیو در پاکستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که در مناطق قبایلی پاکستان به ویژه وزیرستان، مشکلات امنیتی مانع تطبیق کمپاین پولیو می گردد. او گفت که از یکسو طالبان مانع تطبیق کمپاین پولیو می شوند و از سوی دیگر خانواده ها فکر می کنند در صورتیکه کودکان شان واکسین شوند، عقیم و نازا خواهند شد.

پولیو یک بیماری حاد وایرسی و قابل پیشگیری است که از طریق غذا یا آب از کودک بیمار به کودکان سالم سرایت می کند. این وایرس کودکان زیر سن پنج سال را مبتلا و برای همیش فلج می سازد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG