لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان گزارش اخیر سیگار را رد کرد


 بر بنیاد گزارش، ادارۀ سرمفتش ایالات متحدۀ امریکا در حال حاضر طالبان بر مناطق بیشتر در افغانستان تسلط یافته اند.
بر بنیاد گزارش، ادارۀ سرمفتش ایالات متحدۀ امریکا در حال حاضر طالبان بر مناطق بیشتر در افغانستان تسلط یافته اند.

در حالی که ادارۀ سرمفتش ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار روز جمعه گزارش داد که حدود 30 درصد خاک افغانستان زیر کنترول طالبان قرار دارد؛ اما حکومت افغانستان این گزارش را نادرست می‌خواند.

بر بنیاد این گزارش، در حال حاضر طالبان بر مناطق بیشتر در افغانستان تسلط یافته اند.

در بخشی از گزارش سیگار آمده است: "تقریباً ٧١.٧ درصد از مناطق افغانستان تحت کنترول دولت افغانستان است."

اما اکنون سیدظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید که شدت جنگ امسال بی‌سابقه بود و طالبان تلاش داشتند که دو جغرافیای سیاسی را در کشور ایجاد کنند.

وی افزود: "ولی به این معنی نیست که آنها (طالبان) قادر شده باشند که فیصدی بیشتر اراضی افغانستان را کنترول کنند، در ساحاتی جنگ بوده ولی نیروهای امنیتی افغان همواره قادر به این شده اند که در زودترین فرصت مخالفان را از ساحه بیرون کنند."

در همین حال ولایت جنوبی هلمند و شمال‌شرقی کندز از مناطقی اند که طالبان در این اواخر فعالیت‌های شان را بیشتر ساخته اند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله امروز به خبرنگاران گفت که عملیات نیروهای امنیتی افغان در هلمند و بغلان برضد مخالفان مسلح در ششم ماه دلو آغاز شد و اکنون هم ادامه دارد.

سخنگوی وزارت داخله گفت که اکنون عملیات برضد مخالفان مسلح دولت در ولسوالی‌های واشیر، نوزاد، موسی‌قلعه و کجکی ولایت هلمند و در مناطق تپه فرغان، وزیرآباد، نیازالله، زیرتپه سمنت و دندغوری ولایت بغلان جریان دارد.

به گفتۀ صدیقی تا اکنون در جریان این عملیات‌ها در هلمند و بغلان 40 مخالف مسلح دولت کشته شده و 20 تن دیگر زخم برداشته اند.

طالبان در تازه‌ترین مورد در بند شهاب‌الدین دندغوری ولایت بغلان، اطراف یک پایه برق وارداتی ترکمنستان را منفجر ساختند و اطراف این ساحه را ماین جاسازی کردند.

سخنگوی وزارت داخله گفت که تا کنون در جریان عملیات در این ساحه، 30 ماین کشف و خنثی شده است و پیشروی نیروهای امنیتی نیز ادامه دارد.

آقای صدیقی هم‌چنان افزود که هیأتی از وزارت داخله برای بررسی وضعیت امنیتی هلمند به این ولایت رفته است و به زودی بر اساس گزارش این هیأت، تشکیل پولیس محلی در مناطق دوردست افزایش خواهد یافت تا امنیت را تأمین کنند.

XS
SM
MD
LG