لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانیهای مردم از افزایش حملات انتحاری


عدم موافقت روی تقسیم قدرت میان رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان نه تنها بر افکار عامه تاثیر گذار است بلکه به گفته کارشناسان باعث افزایش فعالیت های تخریبی و جنگی مخالفین مسلح دولت افغانستان نیز گردیده است.

از جانب دیگر با ختم دوره خدمت، نیروهای بین المللی یکی پی دیگر این کشور را ترک مینماید.

از سوی دیگر مقامات ریاست عمومی امینت ملی افغانستان امروز جمعه در یک نشست خبری راجع به نگرانی مردم از افزایش حملات انتحاری و ناکامی نهادهای امنیتی در جلوگیری از حملات انتحاری دلایل ارایه نموده گفتند که "از جمله یک صد پلان دشمن تنها ٣ پلان آن در افغانستان عملی میشود و ٩٧ در صد پلان دشمن توسط نیروهای امنیتی قبل از رسیدن به هدف کشف و دستگیر و یا هم ازبین برده میشوند."

حسیب صدیقی، سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی گفت که تنها در سه روز گذشته نیروهای امنیتی توانسته اند با راه اندازی "عملیات هدفمند و خاص در شهر کابل چندین شبکه تروریستی را متلاشی کند که نمونه خوب آن کشف بزرگترین مرکز تهیه مواد انفجاری، واسکتهای انتحاری و ساخت ماین های مقناطیسی میباشد."

این در حالیست که کارشناسان نظامی و امنیتی، این تلاش ها را کافی ندانسته توجه بیشتر و نظارت برشبکه های بیرون مرزی را که در منطقه مستقر بوده به جنگ نیابتی مصروف اند یک امر ضروری میپندارند. آنها می گویند که نهادهای امنیتی به دلایل مختلف تا حال نتوانسته اند در این عرصه توجه بکنند و باید یک تصفیه در نهادهای امنیتی به وجود بیاید.

هلال الدین هلال، سابق معین امنیتی وزارت امورداخله و عضو پشین مجلس میگوید که در نهادهای امنیتی یک نوع سلیقه های فکری و وابسته گی سیاسی حاکم است که به همین دلیل این نهادها نمیتوانند وظایف یومیه را به وجه احسن انجام بدهند.

او می گوید " باور ما، اینست که هنوز اشخاص در نهادهای امنیتی و نهادهای دولتی ما، وجود دارد که به شبکه های خارجی هنوز رابطه دارند و این فرصت ها و زمینه را مساعد میسارد - تا زمانی که این نهاد ها در داخل خود تصفیه را به میان نیاورد و ظرفیتهای که وجود دارد فعال نسازند و این شبکه ها را شناسایی و ردیابی نکنند، مشکل در افغانستان حل نمیشود."

نادرخان کتوازی، نماینده مردم پکتیکا در ولسی جرگه، هم امروز در یک همایش مردمی در کابل که در اعتراض به حمله انتحاری در یحیاخیل ولایت پکتیکا و یادبود از قربانیان حمله انتحاری یحیاخیل ترتیب شده بود، سخنرانی نموده گفت که در عقب این فاجعه انسانی دست اشخاص و افراد از اداره فاسد گذشته، دخیل میباشد که ازمحاسبه بیم دارند.

آقای کتوازی گفت " به صراحت و به بانگ رسا میگویم که اینجا اشخاص و افراد فاسد از اداره فاسد ما دست دارند، آن عده زورمندان و غاصبان زمین هم نقش دارند که آنها هراس دارند و میدانند که در صورت تحکیم و قوی شدن اداره جدید از ما حساب میگیرد و این نوع حرکت ها یک نوع فشار است که بالای حکومت جدید یا حکومت وحدت ملی وارد میکنند."

در حمله انتحاری روز یکشنبه در یحیا خیل ولایت پکتیکا حدود ٦٠ تن کشته و دهها تن دیگر از مردمان ملکی جراحت برداشته اند و کابل هم در طول هفته گذشته شاهد ده ها حمله انتحاری و انفجار ماین های تعبیه شده بوده است که عمدتا افراد ملکی قربانی حادثه بودند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG